Yamaha mieri vyššie – vraj podala patent na aktívne aerodynamické prvky pre R1, ktoré transformujú futuristické MotoGP ponaučenia do podoby, ktorú môže jazdec cítiť už na bežnej ceste. Ak sa aplikujú, môžu posunúť naked GP suverenitu na úplne novú úroveň.
Aktívne krídelká menia hru
Z dôveryhodných patentových podkladov vyplýva, že Yamaha skúma vysúvateľné krídelká na R1 – vyzerajú ako malé otvory v kapotáži, ktoré sa vysúvajú pri dosiahnutí určitej rýchlosti či náklonu. Podľa popisu totiž dokážu aktívne reagovať na jazdné podmienky a znižovať turbulencie v kritických fázach – napríklad pri brzdení do zákruty alebo v náznakoch vedomia stability cez rovinku.
MotoGP spätná väzba vo vývoji
Yamaha sa zjavne inšpirovala svojou účinnosťou v MotoGP – v tíme poskytujú aerodynamiku ako jeden z kľúčových faktorov pre najužšie časy na kolo. Teraz už nejde len o závodné prototypy – vďaka patentu môžeme očakávať, že R1 dostane spoľahlivé technológie ako revízia kapotáže pre lepší laminačný efekt či aktiváciu krídelok pri náklone, princípy, ktoré Cyce World testoval už vo feebacku na modely od roku 2002.
Praktický prínos: stabilita, držanie aj rýchlejšia stopa
Ako potvrdzujú aerodynamici, každé “zaseknutie” turbulencie v zadnej časti alebo generačne lepšie držanie v zákrute môže znamenať štatistický rozdiel – v závode aj na verejnej ceste. Implementácia aktívnych prvkov môže zvýšiť stabilitu pri brzdení, znížiť nadvih predného kolesa pri výjazde zo zákruty a zároveň zachovať výkonové obmedzenia tlmením odporu pri vyššej rýchlosti.
Technológia v súlade s množstvom elektroniky
R1 už dnes disponuje oceňovaným IMU systémom, trakciou, wheelie-control, slide-control či launch-control – všetko ovládané elektronicky cez TFT panel. Pridanie adaptívnych aerofólií do tohto systému zdvihne technickú úroveň na novú úroveň, pretože môžu byť aktivované presne podľa rýchlosti, náklonu či jazdného režimu.
Kedy príde? A čo to znamená pre konkurenciu
Patent naznačuje, že takýto koncept môže byť súčasťou budúcej generácie R1, pravdepodobne v cykle modelov 2026‑27. Nasadenie podobnej techniky narušuje rovnováhu voči konkurencii – Ducati či Kawasaki zatiaľ aktívne aeropríslušenstvo vo svojej sérii zatiaľ nevyužili.