České mestá stoja pred zmenou, ktorá môže zásadne ovplyvniť každodennú dopravu v ich centrách. Vyhláška Ministerstva dopravy a novela zákona o ochrane ovzdušia platná od roku 2025 vytvorili podmienky na reálne zavádzanie nízkoemisných zón. Aj keď dnes žiadna takáto zóna pre osobné autá v Česku nefunguje, už v roku 2026 sa očakávajú prvé rozhodnutia samospráv, najmä vo väčších mestách.

Nová značka a elektronický systém
Zavádzanie nízkoemisných zón sprevádza nová dopravná značka s označením Nízkoemisní zóna. Ide o bielu tabuľu, ktorá označuje vstup aj výstup z regulovaného územia. Oproti starému modelu už neobsahuje farebné emisné nálepky a vodiči si ich nebudú lepiť ani na sklá svojich áut. Celý proces kontroly podmienok je presunutý do centrálneho informačného systému, kde si vodič podľa evidenčného čísla overí, či jeho vozidlo môže do zóny vstúpiť.

Zdroj: WIkipedia (ŠJů )

Kontrola v praxi prebieha elektronicky. Kamery monitorujú vjazdy, načítajú evidenčné číslo a systém automaticky vyhodnotí emisnú normu daného vozidla. Mestá môžu zónu rozdeliť na viaceré oblasti s rôznou úrovňou obmedzení a určiť výnimky pre rezidentov, zásobovanie či mestské služby.

Väčšie možnosti pre samosprávy
Novela zákona umožňuje obciam obmedziť alebo zakázať vjazd starším autám a podľa potreby vyberať poplatky odstupňované podľa emisnej kategórie. Kľúčovou zmenou je zrušenie povinnosti vytvoriť obchádzkovú trasu rovnakej triedy, čo bolo dlhodobo hlavným problémom pri pokusoch zaviesť zóny v centrách miest.

Do nízkoemisných zón nebude možné zahrnúť diaľnice ani hlavné tranzitné ťahy, takže opatrenia sa budú týkať predovšetkým mestských centier a obytných štvrtí. Smerovanie legislatívy zapadá do širšieho európskeho trendu, keďže po roku 2030 sa očakáva ďalšie sprísňovanie limitov kvality ovzdušia. Inspiráciu môžu české mestá čerpať z Londýna, Nemecka či Francúzska, kde sú nízkoemisné zóny bežne využívané a automaticky kontrolované.

Zdieľaj:

Patrik Herich

K autám mal blízko už odmalička, čo ho prirodzene nasmerovalo k automobilovej žurnalistike. Počas štúdia na FMK UCM v Trnave rozvíjal svoje mediálne zručnosti, a od roku 2025 píše pre portál webauto.sk.