Táto otázka rozdeľuje motoristickú komunitu už roky. Zatiaľ čo starší vodiči na tom trvajú, mladšie generácie pochybujú o zmysle tejto praxe. Pozrime sa na fakty.

Pôvod tohto pravidla

Pravidlo vzniklo v 80. a 90. rokoch minulého storočia, keď sa klimatizácia začala masovo rozširovať v európskych autách. Vtedajšie systémy boli technicky menej vyspelé a trpeli významným problémom, po vypnutí v nich zostávala vlhkosť.

Táto vlhkosť vytvorila ideálne prostredie pre rast baktérií a plesní, čo viedlo k nepríjemným pachom pri ďalšom štarte vozidla. Vypnutie klimatizácie pred cieľom umožnilo prirodzenému prúdeniu vzduchu systém "presušiť" a predísť týmto problémom.

Zdroj: pexels.com

Ako to funguje dnes

Súčasné klimatizačné systémy prešli dramatickým vývojom. Moderné jednotky majú zabudované automatické odvlhčovacie cykly, kvalitnejšie filtre a inteligentné riadenie vlhkosti. Väčšina vozidiel vyrobených po roku 2010 dokáže systém po vypnutí motora ešte niekoľko minút ventilovať pomocou vlastnej batérie.

Technológie ako automatické osušovanie, antibakteriálne filtry a pokročilé senzory vlhkosti minimalizujú riziko tvorby nežiaducich mikroorganizmov bez zásahu vodiča.

Zdroj: autoklimy.sk

Kedy má pravidlo stále zmysel

Napriek technologickému pokroku existujú situácie, kde sa vypínanie klimatizácie pred cieľom oplatí. Pri extrémnych teplotných rozdieloch medzi interiérom a exteriérom je dobrý nápad klimatizáciu vypnúť predtým ako dorazíme do cieľa, kvôli lepšiemu prispôsobeniu vonkajšej teplote pre vystúpením z auta.

Pre vozidlá staršie ako 15 rokov môže zachovanie tejto praxe stále prinášať výhody, najmä ak sa v systéme občas objavujú nepríjemné pachy.

Staré pravidlo malo svoj význam a v minulosti predchádzalo reálnym problémom. Dnes je jeho dodržiavanie skôr otázkou osobných preferencií než technickej nutnosti. Moderné autá si dokážu poradiť aj bez tohto rituálu, no jeho zachovanie určite neuškodí.

Zdieľaj:

Patrik Herich

K autám mal blízko už odmalička, čo ho prirodzene nasmerovalo k automobilovej žurnalistike. Počas štúdia na FMK UCM v Trnave rozvíjal svoje mediálne zručnosti, a od roku 2025 píše pre portál webauto.sk.