Keď komfort a ovládateľnosť nie sú náhoda

Všetci hovoríme o motore, výkone a zrýchlení. Ale to, ako sa auto správa, zatáča, pruží a drží stopu, má na svedomí podvozok. Nie je vidno. Nie je sexy. Nevieš si ho vybrať z menu vo konfigurátore (ak nešoféruješ Bentley). A predsa: je to najdôležitejší komponent auta, ktorý robí z jazdy zážitok alebo utrpenie.

Ak ste niekedy presadli zo Škody Fabia do BMW radu 3, a rozmýšľali, prečo prvé auto pôsobí ako vozík spred Kauflandu a druhé ako kus lepenky prilepený k asfaltu, vedzte: rozdiel nie je len vo volante. Je pod vami.

Začnime jednoducho: čo je to vlastne podvozok?

Podvozok je mechanická štruktúra, ktorá spája kolesá s karosériou a zároveň umožňuje ich pohyb. Zvislý (pri odpružení), bočný (pri zatáčaní) aj dĺžkový (pri zmenách geometrie). Typ podvozku ovplyvňuje:

  • jazdný komfort
  • ovládateľnosť
  • hlučnosť
  • výrobné náklady
  • priestor pre batožinu a pohon

Každé riešenie je kompromis medzi tým, čo chcú inžinieri, a čo si myslí ekonomické oddelenie. Výsledkom je niekoľko základných architektúr, ktoré si teraz rozoberieme.

Podvozok - Zdroj: Trekphiler
Torzná priečka: lacný, tuhý, nenáročný. A to je všetko

Torzná priečka je najjednoduchší typ zadnej nápravy. Vzadu nájdete jednodielnu „hrazdu“, ktorá spája obe zadné kolesá. Nie je to nezávislé zavesenie, kolesá sú do určitej miery navzájom prepojené. Výsledkom je lacné, kompaktné a veľmi predvídateľné riešenie.

Znie to nudne? Preto ho majú všetky základné verzie áut ako Golf, Fabia, Corolla a prakticky všetko s pohonom predných kolies do 150 koní.

Výhody:

  • nízka výrobná cena
  • kompaktnosť (viac miesta v kufri)
  • jednoduchý servis

Nevýhody:

  • horšia absorpcia nerovností
  • zadná náprava „skáče“ pri prudších nárazoch
  • žiadna jazdná elegancia
    Torzná priečka - Zdroj: Andy Dingley
    Viacprvkové zavesenie: geometria pre dospelých

Viacprvkové zavesenie (multilink) znamená, že každé koleso je uchytené samostatne cez viacero ramien, z ktorých každé kontroluje jednu os pohybu (vertikálnu, horizontálnu, náklon). Výsledok? Auto sa správa konzistentne pri akcelerácii, brzdení aj zatáčaní. Jazdné vlastnosti sú precízne, pohodlie výrazne lepšie  a inžinier sa môže konečne realizovať.

Nevýhodou je samozrejme cena, zložitosť a viac dielov = viac vecí, ktoré môžu odísť.

Výhody:

  • lepšia stabilita a kontakt s vozovkou
  • vyšší komfort
  • optimalizovaná geometria pri každom pohybe

Nevýhody:

  • vyššia hmotnosť a náklady
  • náročnejší servis
  • zaberá viac miesta

Kde to nájdete: BMW 3, Audi A4, Mercedes C, VW Passat (vyššie výbavy), aj nové Mazdy

Viacprckové zavesenie - Zdroj: TTTNIS
Dvojité lichobežníkové ramená (double wishbone)

Toto je mechanická poézia pre automobilových puristov. Každé koleso je zavesené cez dve trojuholníkové ramená, ktoré presne kontrolujú jeho pohyb. Výsledok je dokonalý kontakt s vozovkou v zákrute, konzistentná stopa pri kompresii a presnosť chirurgickej nástroja.

Používa sa najmä v športových autách, alebo veľmi drahých limuzínach. Vývoj je náročný, ale výsledok stojí za to. Koleso drží geometriu, ako keby išlo po koľajniciach.

Výhody:

  • maximálna presnosť v zákrutách
  • veľmi stabilné správanie pri zaťažení
  • výnimočný jazdný pocit

Nevýhody:

  • vysoké náklady a konštrukčná náročnosť
  • náročné na priestor

Typické autá: Honda S2000, Mercedes S-Class, McLaren, Lexus LC, Porsche

Dvojité lichobežníkové ramená - Zdroj: RB30DE
Vzduchové odpruženie: komfort ako zo sveta ticha

Kolesá namiesto klasických pružín držia vzduchové miechy, ktorých tlak reguluje výšku auta a pruženie. Výsledkom je pocit, akoby ste sa vznášali. Väčšinou ide o adaptívne systémy, ktoré sa vedia prispôsobiť rýchlosti, zaťaženiu aj terénu. Samozrejme, niečo za niečo.

Výhody:

  • nastaviteľná výška podvozka
  • vynikajúci komfort a plávanie
  • možnosť zmeny charakteristiky jazdy

Nevýhody:

  • zložité, drahé, potenciálne poruchové
  • veľmi drahý servis (hlavne po záruke)

Vyskytuje sa v: Audi Q7, Mercedes GLS, Range Rover, Bentley, Tesla Model S

Systém vzduchového odpruženia značky Audi - Zdroj: Audi Technology Portal
Adaptívne tlmiče: keď podvozok premýšľa za vás

Dnešné špičkové autá používajú elektronicky riadené tlmiče, ktoré dokážu meniť tvrdosť odpruženia podľa režimu jazdy, rýchlosti a dokonca aj štýlu vodiča. Kombinujú výhody športového a komfortného naladenia v jednom.

Výhody:

  • univerzálnosť (komfort aj šport v jednom aute)
  • vyššia bezpečnosť pri extrémnych manévroch

Nevýhody:

  • vyššia cena a zložitosť
  • nie vždy spoľahlivé po rokoch

Systémy ako: Audi Drive Select, BMW DDC, Mercedes Agility Control

Mercedes Agility Control - Zdroj: Mercedes
Tuhá náprava, rám a rebrinová kostra: keď auto nemusí zatáčať v 300 km/h, ale musí prežiť apokalypsu

Ak multilink podvozok je ako jemný chirurgický nástroj, potom tuhá náprava na ráme je bojová sekera so železnou čepeľou. Autá ako Toyota Land Cruiser, Nissan Patrol, Jeep Wrangler, Mitsubishi Pajero či Mercedes G nie sú stavané na športovú jazdu, ale na vojnu s geológiou.

Ich podvozky často stoja na samostatnom ráme (tzv. rebrinový rám), ku ktorému je karoséria priskrutkovaná ako kabína na pracovnom stroji. Kolesá sú zavesené na tuhých nápravách, ktoré sa pri prejazde terénom preklápajú, prenášajú záťaž rovnomerne a vydržia viac než vodič.

Výhody:

  • extrémna odolnosť, schopnosť prekonávať náročný terén
  • jednoduchá konštrukcia, opraviteľná aj mimo civilizácie
  • vysoký zdvih kolies = výborná priechodnosť

Nevýhody:

  • slabé jazdné vlastnosti na asfalte
  • nízky komfort (v porovnaní s nezávislým zavesením)
  • väčšia hmotnosť a menšia presnosť riadenia

Typické autá: Mercedes-Benz G. Jeep Wrangler, Toyota Land Cruiser, Mitsubishi Pajero, Nissan Patrol

Predné odpruženie Toyoty Land Cruiser - Zdroj: Pittigrilli
Nie všetky podvozky sú rovné

Podvozok je neviditeľný podpis automobilu. Je rozdiel medzi autom, ktoré vás len vezie, a autom, ktoré s vami komunikuje. A práve to určuje zavesenie kolies a typ odpruženia. Od lacnej torznej tyče, ktorá v zákrute radšej rezignuje, až po viacprvkové či dvojramenné riešenia, ktoré dokážu byť športovo ostré aj noblesne pohodlné.

Takže nabudúce, keď vám niekto bude rozprávať o tom, koľko má jeho auto koní, opýtajte sa ho:
 „A na čom tie kone jazdia?“

Zdieľaj:

Jerguš Horský

Zaujímajú ma autá, ktoré majú charakter – také, čo si nepodávajú ruku s priemerom. Sledujem techniku, dizajn, zvuk a aj to ako auto pôsobí, keď v ňom človek sedí. Nehľadám dokonalosť, ale výnimočnosť v detailoch, v prejave, v pocite. Auto pre mňa nie je len stroj – je to postava s vlastným príbehom, ktorá vie zaujať, prekvapiť alebo dokonca vybudovať rešpekt.