Koniec jedného sveta, začiatok digitálneho veku

Štvrtá generácia debutovala v roku 1984. A hoci nasledovala po ikonickej C3, nezdedila z nej skoro nič... okrem mena. Tam, kde C3 bola krivka, chróm a chaos, bola C4 čistá, uhladená a... futuristicky sterilná. V duchu 80. rokov prišiel uhlovo ostrý dizajn, klapacie svetlá, vycibrená aerodynamika a najmä, kabína ako z kokpitu stíhačky, kompletne digitálna. Teda, digitálna na spôsob 80. rokov, keď zelené LED-ky boli vrcholom civilizácie.

Chevrolet Corvette C4 – Zdroj: Klasykygatunku.pl
Pod kapotou síce V8, ale ropnou krízou obmedzená

Auto poháňal motor 5.7 litrový V8, ktorý však produkoval iba 151 kW / 205 koní. To síce dnes nepôsobí ako muscle car, ale v kontexte doby (a okolností) šlo o solídne číslo. Corvette sa zbavovala svojho imidžubrutálnej surovosti a hľadala nový výraz. Sofistikovaný výkon, ak to tak možno nazvať.

Chevrolet Corvette C4 – Zdroj: Klasykygatunku.pl
Raritná je najmä prevodovka. Štvorstupňový manuál. Áno, manuál. V americkom športe. V osemdesiatom štvrtom. To je ako keby ste dnes našli vegánsky steak, čo chutí ako Wagyu. Američania totiž vedia radiť manuálom len v dvoch prípadoch: v legendách a v snoch. Tento kúsok teda patrí medzi archeologické anomálie.
Chevrolet Corvette C4 – Zdroj: Klasykygatunku.pl
Technológia ako z NASA. Ale zo 70. rokov

Corvette C4 bola technologicky revolučná a to nielen pre Ameriku. Digitálny prístrojový panel, vektorové zobrazenie údajov, plne nezávislé zavesenie kolies, vylepšený rám aj karoséria z plastových kompozitov. Z dnešného pohľadu to všetko vyzerá ako kombinácia starého Terminátora a videohry Pole Position, no vtedy to bol zjav.

Chevrolet Corvette C4 – Zdroj: Klasykygatunku.pl
A čo sa týka jazdných vlastností, v porovnaní s predchodcom to bol radikálny posun. C4 jazdila tvrdšie, presnejšie, serióznejšie. Bola to už „autošportová“ Corvette, nie len štramácke auto.
Chevrolet Corvette C4 – Zdroj: Klasykygatunku.pl
Ako pôsobila u nás? Nepôsobila. Vôbec.

Na Slovensku ste ju v 80. rokoch nemali šancu stretnúť. Škoda Garde bola najrýchlejšie vyzerajúca vec na ulici, a to len do momentu, kým nezačala znieť ako výťah. Ak sa C4 objavila, tak ako plagát v servise, alebo o dekádu neskôr ako ojazdený dovoz z Nemecka pre niekoho, kto chcel byť americký ešte predtým, než existoval YouTube.

Chevrolet Corvette C4 – Zdroj: Klasykygatunku.pl
Viac VHS ako Blu-ray, no stále s charizmou

Korvetka bola autom z doby, keď sa Amerika snažila tváriť európsky, no ešte stále kráčala vo vlastných kovbojských čižmách. Jej dizajn bol odvážny, jej technológia vizionárska a výkon... no, primeraný.

Chevrolet Corvette C4 – Zdroj: Klasykygatunku.pl
Dnes si ju nikto nemýli s Ferrari, ale stále z nej cítiť ambíciu, s ktorou vznikla. Nie kvôli tomu, čo bola, ale preto, čo mala znamenať: návrat dôstojnosti amerického športiaku po ére reštrikcií.
Chevrolet Corvette C4 – Zdroj: Klasykygatunku.pl
A ak by ste sa chceli dotknúť tejto éry osobne, tak jeden výnimočne zachovalý exemplár s raritnou 4-stupňovou manuálnou prevodovkou je aktuálne na predaj za 28 700 €. Možno Vás neohromí výkonom, ale zaručene zaujme charakterom.

Zdieľaj:

Jerguš Horský

Zaujímajú ma autá, ktoré majú charakter – také, čo si nepodávajú ruku s priemerom. Sledujem techniku, dizajn, zvuk a aj to ako auto pôsobí, keď v ňom človek sedí. Nehľadám dokonalosť, ale výnimočnosť v detailoch, v prejave, v pocite. Auto pre mňa nie je len stroj – je to postava s vlastným príbehom, ktorá vie zaujať, prekvapiť alebo dokonca vybudovať rešpekt.