Nie všetky autá, čo sa snažili konkurovať nemeckému benchmarku, skončili zle. Niektoré skončili ešte horšie – v zľavových sekciách autobazárov, vedľa prezutí a s poznámkou „motor ide, ale neštartuje.“

Je tu ešte ale zjav v podobe Laguny II s prívlastkom 3.0 V6 Initiale Paris. Auto, ktoré chcelo byť luxusom, ale po francúzsky. Znamená to: jemne čudne, príliš odvážne a s dôrazom na detaily, ktoré nikto iný neriešil – napríklad reproduktory Cabasse alebo dizajnové spínače, ktoré nefungovali ani nové. Ale inak to bolo seriózne auto. Aspoň podľa Renaultu.

Renault Laguna II - Zdroj: Klasykygatunku.pl
Karoséria sa tvárila ako sedan, ale kufor Vás okamžite vyviedol z omylu

Laguna II sa nikdy nevedela úplne rozhodnúť, čím chce byť. Bola to liftbacková karoséria, ktorá však v špecifikácii Initiale Paris mala ambíciu pôsobiť ako seriózny business sedan. Výrazne zaoblené línie, šošovkovité svetlá a spoiler na piatych dverách, ktorý bol možno dizajnový, možno zbytočný – ale určite tam bol.

Aj keď sa dizajn dnes môže zdať nevýrazný, má v sebe niečo, čo väčšina áut tej triedy nemala – sebairóniu. Nepretvaroval sa, že je luxusný. Tváril sa, že sa snaží. A to bolo oveľa sympatickejšie než výzor vtedajšieho Volkswagenu Passat B5, ktorý pôsobil, akoby sa ospravedlňoval za každé svoje rozhodnutie.

Renault Laguna II - Zdroj: Klasykygatunku.pl
V6 pod kapotou, karta vo vrecku a systém, čo sa ťa opýtal, či naozaj chceš ísť

Pod kapotou tejto Laguny sa nachádzal trojlitrový atmosférický šesťvalec s výkonom 152 kW. Motor, ktorý nebol agresívny, ale zato hladký (mal ho aj Avantime), kultivovaný a ochotný. Automatická prevodovka spravila z jazdy zážitok typu: „nie rýchlo, ale plynulo.“

A potom tam bol kľúč v podobe karty. Vraj revolúcia. V praxi zdroj frustrácie. Kto vie, ten vie. Kto nevie, nech si prečíta fóra. Tá karta síce vyzerala ako priekopník budúcnosti, ale občas stačilo, že ste sa na ňu škaredo pozreli a už sa neotvorilo nič.

Napriek tomu – ak to všetko fungovalo – jazda bola tichá, pohodlná a akosi dôstojná. Práve preto bola Laguna s V6 v tejto výbave takmer neviditeľná. Lebo nepotrebovala byť vzbudzovať pozornosť carspotterov, aby bola pohodlná.

Renault Laguna II - Zdroj: Klasykygatunku.pl
Výbava ako z katalógu snov, čo sa netlačí, ale jemne šuští

Initiale Paris znamenalo, že Renault vytiahol všetko, čo mal. Koža, drevené obklady (alebo aspoň imitácia, čo sa v noci tvárila presvedčivo), dvojzónová klíma, parkovacie senzory, tempomat, audio Cabasse Tronic – všetko, čo by ste čakali od francúzskeho kráľovského dvora, ak by sa ten niekedy zaujímal o liftbacky.

Všetko to spolu pôsobilo elegantne. Nie ako „priplatil som si za výbavu“, ale skôr ako „toto som si nevybral, toto mi proste dali, lebo som slušný človek“.

A áno – boli aj chyby. Elektronika bola v Lagune II často skôr interaktívna lotéria ako spoľahlivý partner. Ale tie chvíle, keď všetko fungovalo... boli krásne.

Renault Laguna II - Zdroj: Klasykygatunku.pl
Nemecké ambície, francúzska realita – a dnes rarita, ktorú nik nevidel, ale každý by chcel

Táto motorizácia nebola pre každého. A nebola ani pre každý trh. Na Slovensku ste Lagunu 3.0 V6 mohli stretnúť tak často, ako prezidenta v MHD. Neviditeľná voľba pre tých, čo vedeli, čo robia – a zároveň nechceli byť videní.

Dnes je takýto kus prakticky jednorožec. Zachovalý exemplár je ako UFO: každý o ňom počul, ale nik ho nevidel naživo. A ak áno, tak buď išlo o krátky záblesk, alebo o niekoho, kto vedome odmietol realitu všetkých rozumových volieb – a dobre urobil.

Renault Laguna II - Zdroj: Klasykygatunku.pl
Z francúzskeho sna o prémiovom statuse zostal len tichý šesťvalec, čo šepká: neľutuj, že si ma našiel

Laguna V6 nikdy nemala šancu masovo uspieť. Bola príliš iná, príliš jemná a príliš francúzska na to, aby si ju obliekli tí, čo riešili leasing a tabuľky. Ale to je v poriadku.

Dnes už nežije v katalógoch. Žije v pamäti tých, čo o nej vedia – a možno v jednej, dvoch garážach u ľudí, čo nepotrebujú pozornostný obdiv, ale pokoj. A šesťvalec, čo to všetko vysvetlí za nich.

Renault Laguna II - Zdroj: Klasykygatunku.pl
Pre Vás sme však dokázali nemožné. Nastal zázrak a jeden kúsok je v ponuke za neuveriteľných 6 000€. To je dnes hodnota príplatkového audiosystému do prémie.

Zdieľaj:

Jerguš Horský

Zaujímajú ma autá, ktoré majú charakter – také, čo si nepodávajú ruku s priemerom. Sledujem techniku, dizajn, zvuk a aj to ako auto pôsobí, keď v ňom človek sedí. Nehľadám dokonalosť, ale výnimočnosť v detailoch, v prejave, v pocite. Auto pre mňa nie je len stroj – je to postava s vlastným príbehom, ktorá vie zaujať, prekvapiť alebo dokonca vybudovať rešpekt.