Technická legenda znovu ožíva

Mazda nikdy neskrývala svoju náklonnosť k rotačným motorom. V čase, keď ostatní výrobcovia na Wankel technológiu dávno zabudli, japonská automobilka potichu pracovala ďalej. Dnes je výsledok na svete – nový dvojrotorový Wankel motor, ktorý podľa slov vedenia Mazdy spĺňa aj tie najprísnejšie emisné normy a je pripravený na sériovú výrobu.

Dvojrotorový Wankel motor - Zdroj: Mazda
Problém nie je motor, ale jeho budúcnosť

Aj keď je motor hotový, Mazda teraz stojí pred kľúčovou otázkou: Čo s ním? Prezident značky Masahiro Moro priznal, že technológia je pripravená, no chýba jasný obchodný plán. Wankel motor síce bije ako hodinky, no v ére SUV a elektromobilov nie je jednoduché nájsť preň ideálne využitie.

Jedným zo scenárov je, že motor skončí ako súčasť hybridného pohonu alebo ako generátor predĺženia dojazdu – podobne, ako to Mazda už urobila v modeli MX-30 R-EV. No fanúšikovia značky dúfajú v niečo viac – v skutočný návrat športového modelu s rotačným srdcom. Práve koncept Mazda Iconic SP, predstavený v Tokiu, naznačuje, že Japonci aspoň koketujú s myšlienkou športového auta budúcnosti, kde by rotačný motor hral viac než len vedľajšiu úlohu.

Koncept Mazda Iconic SP - Zdroj: Mazda
Rotačná budúcnosť: šport, hybrid alebo vodík?

Mazda zároveň potvrdila, že obnovila svoj špeciálny tím pre vývoj rotačných motorov. Tridsiatka inžinierov pracuje nielen na vylepšení tradičného pohonu, ale aj na možnostiach kombinácie s alternatívnymi palivami – napríklad vodíkom. Je teda možné, že nový Wankel motor nebude len pohonnou jednotkou pre nostalgické modely, ale stane sa súčasťou stratégie Mazdy na ceste k uhlíkovej neutralite.

 A čo bude ďalej?

Jediné, čo dnes vieme s istotou, je fakt, že Mazda má technológiu zvládnutú a pripravenú. Otázka nie je „či“, ale „ako a kedy“ ju nasadí. Fanúšikovia rotačných motorov môžu byť zatiaľ pokojní – Wankel žije. Teraz len čakať, či ho Mazda využije naplno, alebo ostane len technickou lahôdkou pre hybridné systémy.

Zdieľaj:

Jerguš Horský

Zaujímajú ma autá, ktoré majú charakter – také, čo si nepodávajú ruku s priemerom. Sledujem techniku, dizajn, zvuk a aj to ako auto pôsobí, keď v ňom človek sedí. Nehľadám dokonalosť, ale výnimočnosť v detailoch, v prejave, v pocite. Auto pre mňa nie je len stroj – je to postava s vlastným príbehom, ktorá vie zaujať, prekvapiť alebo dokonca vybudovať rešpekt.