Technická legenda znovu ožíva
Mazda nikdy neskrývala svoju náklonnosť k rotačným motorom. V čase, keď ostatní výrobcovia na Wankel technológiu dávno zabudli, japonská automobilka potichu pracovala ďalej. Dnes je výsledok na svete – nový dvojrotorový Wankel motor, ktorý podľa slov vedenia Mazdy spĺňa aj tie najprísnejšie emisné normy a je pripravený na sériovú výrobu.
Aj keď je motor hotový, Mazda teraz stojí pred kľúčovou otázkou: Čo s ním? Prezident značky Masahiro Moro priznal, že technológia je pripravená, no chýba jasný obchodný plán. Wankel motor síce bije ako hodinky, no v ére SUV a elektromobilov nie je jednoduché nájsť preň ideálne využitie.
Jedným zo scenárov je, že motor skončí ako súčasť hybridného pohonu alebo ako generátor predĺženia dojazdu – podobne, ako to Mazda už urobila v modeli MX-30 R-EV. No fanúšikovia značky dúfajú v niečo viac – v skutočný návrat športového modelu s rotačným srdcom. Práve koncept Mazda Iconic SP, predstavený v Tokiu, naznačuje, že Japonci aspoň koketujú s myšlienkou športového auta budúcnosti, kde by rotačný motor hral viac než len vedľajšiu úlohu.
Mazda zároveň potvrdila, že obnovila svoj špeciálny tím pre vývoj rotačných motorov. Tridsiatka inžinierov pracuje nielen na vylepšení tradičného pohonu, ale aj na možnostiach kombinácie s alternatívnymi palivami – napríklad vodíkom. Je teda možné, že nový Wankel motor nebude len pohonnou jednotkou pre nostalgické modely, ale stane sa súčasťou stratégie Mazdy na ceste k uhlíkovej neutralite.
A čo bude ďalej?
Jediné, čo dnes vieme s istotou, je fakt, že Mazda má technológiu zvládnutú a pripravenú. Otázka nie je „či“, ale „ako a kedy“ ju nasadí. Fanúšikovia rotačných motorov môžu byť zatiaľ pokojní – Wankel žije. Teraz len čakať, či ho Mazda využije naplno, alebo ostane len technickou lahôdkou pre hybridné systémy.