Po desaťročiach čakania sa stáva realitou - výstavba kysuckej diaľnice D3 oficiálne začína. Národná diaľničná spoločnosť podpísala 30. septembra 2025 zmluvy so zhotoviteľmi všetkých troch kľúčových úsekov, čím sa rozbieha jeden z najväčších dopravných projektov na Slovensku.
Čo sa bude stavať
Projekt zahŕňa výstavbu celkovo 26 kilometrov diaľnice rozdelených do troch úsekov. Najdlhší úsek Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto meria 11,2 kilometra, nasleduje úsek Kysucké Nové Mesto - Oščadnica s dĺžkou 10,8 kilometra a najkratší úsek Oščadnica - Čadca, Bukov v druhom profile meria 4 kilometre. Súčasťou tejto časti bude aj druhá rúra tunela Horelica.
Po dokončení bude D3 ako súčasť európskej cesty E75 prevádzkyschopná v celkovej dĺžke viac ako 60 kilometrov. Prepojí severné a juhozápadné oblasti Slovenska a konečne odľahčí Kysuce od tranzitnej dopravy.
Výrazná úľava pre región
Analýzy predpokladajú pokles dopravy na ceste I/11 pri obci Oškerda až o 12 000 osobných a 6 000 nákladných vozidiel denne. Pri ďalších obciach ako Radoľa, Povina či Kysucký Lieskovec sa očakáva úbytok približne 7 000 osobných a 5 000 nákladných áut za deň. Miestni obyvatelia tak pocítia výraznú úľavu od hluku a emisií, vodiči zase skrátia cestovný čas najmä počas rannej a popoludňajšej špičky.
Technické parametre projektu
Stavbu realizuje konsorcium spoločností Váhostav, Metrostav a Duna Aszfalt na dvoch úsekoch, tretí úsek stavia SKANSKA-SK. Celková cena projektu dosahuje približne 890 miliónov eur bez DPH, pričom 85 percent pokryjú eurofondy a zvyšok štátny rozpočet.
Výstavba bude technicky náročná kvôli úzkej doline, kde sa nachádza hustá zástavba, rieka, železnica i energetické vedenia. Výhodou je súčasná stavba všetkých úsekov naraz, čo skráti celkovú dobu realizácie.