Volkswagen odhaľuje piatu generáciu svojho legendárneho benzínového motora 2.0 TSI (EA888 Evo5), upravenú pre nadchádzajúcu emisnú normu Euro 7. Modernizácia prináša vyššiu účinnosť, výkon a prísnejšie emisné parametre – signál, že spaľovacie motory stále majú v portfóliu VW svoje miesto.

Termálna účinnosť na úrovni rekordov

Podľa oficiálnych údajov dosahuje nový evo5 teplotnú účinnosť až 38 % – výrazne viac než predchádzajúce generácie. Dosiahnuté to bolo pomocou modernej spaľovacej technológie, optimalizovaného turba a lepšej regulácie chladenia. Volkswagen zároveň zvýšil štandardizáciu výroby, aby robustne pripravil motor pre globálne platformy – EA888 je pritom základom pre viaceré značky v rámci koncernu VW.

EA888 evo5 – Zdroj: Volkswagen
Pripravený na Euro7 – emisie pod kontrolou

Blížiace sa Euro7 (2026) prináša novú výzvu – emisné limity sú prísnejšie nielen pre výfukové plyny, ale aj emisie z bŕzd a pneumatík, a testovanie prebieha v reálnych podmienkach vrátane horúcich teplôt, krátkych jázd a vyššieho nájazdu kilometrov . VW preto Evo5 vybavil sofistikovaným riadením spaľovania (adaptívne vstrekovanie, presné turbodúchadlo DTS), umiestneným katalyzátorom a filtrom blízko motora pre lepší ohrev a nižšie emisie.

EA888 evo5 – Zdroj: Volkswagen
Kde sa objaví a pre koho je určený

Motor EA888 Evo5 sa po krátkom uvedení v úspornejších štvorvalcoch rozšíri do modelov ako Golf, Tiguan aj Škoda Kodiaq. Prvými budú verzie s výkonom približne 150 kW (204 k) pre Golf či VW Tayron, neskôr aj silnejšie 195 kW a 265 kW varianty pre športové modely. Evo5 tak bude nahradzovať predchádzajúce generácie EA888 a prinesie vyššiu rezervu výkonu a nižšiu spotrebu.

EA888 evo5 – Zdroj: Volkswagen
Spaľovacie motory ešte nie sú mŕtve

VW potvrdzuje, že aj v dobe elektrickej transformácie je priestor pre moderný benzínový motor – pokiaľ je ekologicky optimalizovaný. Evo5 ponúka vysokú tepelnú účinnosť, adaptívny multicylinder management a pripravenosť na náročné emisné a trvalé používanie. Zároveň signalizuje technologickú dospelosť spaľovacích jednotiek, ktoré si počínajú výborne aj vedľa e‑motorov. 

Zdieľaj:

Jerguš Horský

Zaujímajú ma autá, ktoré majú charakter – také, čo si nepodávajú ruku s priemerom. Sledujem techniku, dizajn, zvuk a aj to ako auto pôsobí, keď v ňom človek sedí. Nehľadám dokonalosť, ale výnimočnosť v detailoch, v prejave, v pocite. Auto pre mňa nie je len stroj – je to postava s vlastným príbehom, ktorá vie zaujať, prekvapiť alebo dokonca vybudovať rešpekt.