Volkswagen čelí v Rusku situácii, akú vo svojej histórii nezažil. Rozhodnutie súdu o bankrote sa síce týka len miestnych aktív a koncern ako celok zostáva finančne stabilný, no hrozba straty patentov a povinnosť zaplatiť desiatky miliónov eur ukazuje, aké komplikované môže byť odchádzanie z autoritárskych trhov.
Záver spolupráce po invázii na Ukrajinu
Problémy sa začali po ruskej invázii na Ukrajinu v roku 2022, keď Volkswagen zastavil výrobu a neskôr predal svoj závod v Kaluge spoločnosti Art-Finance za 125 miliónov eur. Továrne, ktoré od roku 2007 montovali modely značiek Volkswagen a Škoda s kapacitou 225-tisíc vozidiel ročne, prešli pod kontrolu ruskej skupiny AGR. Dnes tam vyrábajú čínske vozidlá Chery pod značkou Tenet.
Spor o stovky miliónov rubľov
Partnerský závod NAZ v Nižnom Novgorode následne požadoval od Volkswagenu náhradu škody 16,9 miliardy rubľov (približne 169 miliónov eur). Po neúspešnom vymáhaní predal pohľadávku firme Kameya JSC za pouhých 1,2 milióna eur. Tá sa 13. augusta 2025 obrátila na moskovský arbitrážny súd so žiadosťou o vyhlásenie bankrotu, ktorú súd akceptoval napriek námietkam nemeckej strany.
Technológie môžu zostať v Rusku
Súd rozhodol, že ruský majetok Volkswagenu, vrátane duševného vlastníctva, sa zahrnie do konkurznej podstaty a predá v dražbe. Koncern tak čelí dileme – buď zaplatiť celých 169 miliónov eur, alebo prísť o zostávajúce aktíva vrátane patentov a dizajnových práv. Ich strata by Rusku umožnila legálne využívať technológie Volkswagenu bez súhlasu výrobcu.
Miliardové straty z ruského trhu
Volkswagen už pri odchode z ruského trhu odpísal investície v hodnote vyše dvoch miliárd eur, ktoré do krajiny vložil od roku 2007. Predaj závodu v Kaluge pokryl len zlomok týchto strát a aktuálny bankrot predstavuje ďalšiu nepríjemnú kapitolu odchodu z raz perspektívneho trhu.