Spustenie novej automobilovej značky je vždy rizikové podnikanie, no v prípade čínskej AUDI sa zdá, že Volkswagen Group trafil do čierneho. Rekordná odozva zákazníkov naznačuje, že nemecký koncern správne identifikoval medzeru na najväčšom automobilovom trhu sveta a ponúkol produkt, ktorý čínskych motoristov skutočne zaujal.
Rekordný štart na čínskom trhu
Nemecký automobilový koncern Volkswagen Group dosiahol v Číne pozoruhodný úspech so svojou novou značkou AUDI (písanou veľkými písmenami), ktorá je určená výlučne pre čínsky trh. Debutový model E5 Sportback si získal viac ako 10 000 objednávok už za prvých 30 minút od spustenia predaja.
Presné číslo 10 153 objednávok za polhodinu označil Ralf Brandstätter z predstavenstva VW za "ohromujúce". Tento výsledok je o to pozoruhodnejší, že sa odohral na hyperkonkurenčnom čínskom trhu, kde sa o priazeň zákazníkov uchádza množstvo domácich i zahraničných výrobcov elektromobilov.
Miestna výroba bez tradičných symbolov
E5 Sportback vznikol v spolupráci s miestnym partnerom SAIC a vyrába sa v továrni SAIC-Volkswagen v šanghajskom okrese Anting. Tento elektromobil sa výrazne líši od globálnych modelov Audi - nenesie tradičné štyri kruhy a má minimalistický dizajn s interiérom, ktorému dominuje obrovský 27-palcový 4K displej.
Rozhodnutie vzdať sa ikonických štyroch kruhov a vytvoriť úplne novú vizuálnu identitu nebolo náhodné. Značka AUDI má za cieľ osloviť nové skupiny zákazníkov v Číne, ktoré doteraz tradičná Audi neoslovila.
Agresívne ceny s prémiovou výbavou
Cenovo je model mimoriadne atraktívny. Základná verzia s jedným motorom na zadnej náprave, 76-kWh batériou a výkonom 295 koní stojí ekvivalent 30 000 eur. Dojazd dosahuje 618 kilometrov podľa čínskeho cyklu CLTC.
Vrcholová dvojmotorová verzia Quattro ponúka až 776 koní, 100-kWh batériu a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,4 sekundy. Jej cena je len 41 000 eur, čo je v porovnaní s európskymi štandardmi extrémne výhodné.
Napriek nízkej cene výbava neostáva pozadu - model disponuje zadným riadením, adaptívnym vzduchových podvozkom, 800-voltovým nabíjaním a dokonca systémom LiDAR. Interiér s masívnym displejom a bočnými kamerami odráža miestne preferencie čínskych zákazníkov.
Plány do budúcnosti
V nasledujúcich rokoch plánuje AUDI predstaviť dva ďalšie modely, pričom všetky budú výlučne elektrické. Vedúcim modelom má byť veľké kombi, ktoré sa svojou dĺžkou umiestni medzi modely A5 Avant a A6 Avant z globálnej ponuky Audi.
Otázkou zostává, či dokáže nová značka udržať počiatočné nadšenie a etablovať sa na brutálne konkurenčnom čínskom trhu elektromobilov. Prvé signály sú však určite povzbudivé.