Volkswagen čelí nečakanej kríze svojich elektrických ambícií. Koncern, ktorý ešte nedávno sľuboval dominanciu v elektromobilite, teraz dočasne zastavuje výrobu kľúčových elektrických modelov vo svojich závodoch v Zwickau, Emdene a Hannoveri.
Tvrdá realita trhu
Dôvodom drastického kroku je výrazne nižší dopyt po elektrických Volkswagenoch, ako sa očakávalo. Podľa zástupcov zamestnancov klesol záujem zákazníkov o takmer 30 percent oproti pôvodným plánom. Zastavená je výroba populárnych modelov ID.4, ID.7, Audi Q4 e-tron či ikonického ID. Buzz.
Paradoxne sa to deje v čase, keď európsky trh s elektromobilmi rastie a v auguste dosiahol rekordných 20,2 percent. Problém teda nie je v elektromobilite ako takej, ale konkrétne vo Volkswagene.
Prečo zákazníci odchádzajú?
Hlavnými dôvodmi neúspechu sú vysoké ceny elektrických Volkswagenoch oproti konkurencii a nedostatočná inovácia, ktorá by ospravedlnila cenovku. Situáciu zhoršilo ukončenie štátnych dotácií v Nemecku a silná konkurencia čínskych značiek ako BYD, ktoré ponúkajú lacnejšie a technologicky vyspelé alternatívy.
Volkswageny navyše trápili problémy so softvérom a početné zvolávačky, čo poškodilo dôveru zákazníkov.
Návrat k hybridom
Koncern reaguje radikálnou zmenou stratégie. Odkladá svoju elektrickú platformu SSP a prepracuje ju tak, aby podporovala aj spaľovacie motory ako predlžovače dojazdu. Podobný krok oznámilo aj Porsche, ktoré ponechá spaľovacie motory v ponuke "až do 30. rokov".