Počet valcov... niekoľko jednoduchých čísel, ktoré na prvý pohľad vyzerajú ako nudná štatistika v technickom popise. No pre každého, kto vníma autá hlbšie než ako dopravné prostriedky, je to číslo takmer posvätné. Pretože nie je len o výkone. Je to základná informácia o tom, aký charakter bude mať vaše auto, ako bude znieť, ako bude reagovať, vibrovať – či inak povedané, ako bude pôsobiť.

Táto podoba motora a jeho valcová architektúra je inžiniersky kompromis medzi výkonom, kultúrou chodu, rozmermi, hmotnosťou a emisiami. A niekedy aj medzi zdravým rozumom a snom, ktorý o polnoci niekto skutočne zhmotnil do funkčného stroja.

2-valec: racionalita v najčistejšej forme

Dvojvalec je dnes už skôr raritou. Najčastejšie sa používa v motocyklových a mikromobilných aplikáciách, občas však v minulosti prenikol aj do mestských áut. Typickým príkladom bol motor Fiat TwinAir – litrový dvojvalec s turbom, ktorý dosahoval až 105 koní.

Dvojvalce majú veľmi jednoduchú konštrukciu, sú ľahké a kompaktné, no zápasia s výraznými vibráciami a veľmi limitovaným výkonom. Príjemne prekvapia v mestskej prevádzke, no na diaľnici pôsobia skôr ako akustická výstraha, že sa blíži koniec ich komfortného pásma.

Výhody:

  • minimálna hmotnosť a rozmery
  • priaznivá spotreba pri mestských rýchlostiach

Nevýhody:

3-valec: nový štandard efektivity

Trojvalcové motory sa stali moderným riešením pre malé a kompaktné autá. Vďaka turbodúchadlu dosahujú parametre, ktoré by boli pred dekádou doménou dvojlitrov. Ich špecifikom je nepravidelné zapaľovanie každých 240°, čo si vyžaduje konštrukčné kompenzácie – typicky vyvažovacie hriadele.

Ford 1.0 EcoBoost je jedným z najprepracovanejších príkladov – ľahký, úsporný, výkonný. Napriek tomu nie každému sadne jeho surový zvuk a drsnejší chod pri nízkych otáčkach.

Výhody:

  • výborný pomer hmotnosť/výkon
  • vhodný do hybridných pohonov

Nevýhody:

4-valec: univerzálny ťahúň

Radový štvorvalec je bezpochyby najpoužívanejší motor v dejinách automobilizmu. Od mestských hatchbackov po niektoré športové autá – štvorvalec je pragmatickým riešením s dobrou vyváženosťou, nízkou cenou a širokou podporou.

Dnes ho výrobcovia kombinujú s preplňovaním, priamym vstrekovaním, mild-hybridom, deaktiváciou valcov a mnohými ďalšími technológiami. Výsledkom sú motory ako 2.0 TSI od Volkswagenu či extrémny štvorvalec AMG s výkonom cez 400 koní.

Výhody:

  • cenová dostupnosť, jednoduchý servis
  • široké spektrum výkonov

Nevýhody:

V4: existuje – ale skôr ako inžinierska kuriozita

Vidlicový štvorvalec (V4) je extrémne zriedkavý. V minulosti ho použil napríklad Saab či Ford v dodávkach. Jeho výhodou je krátky blok vhodný pre pozdĺžne uloženie v malom priestore, no nevýhodou je nevyváženosť a komplikovanejšia konštrukcia.

V súčasnosti prežíva len v motocyklovom svete (Honda RC213V), v automobilovom priemysle prakticky vymizol.

Výhody:

  • kompaktnosť pri zachovaní výkonu
  • zaujímavý zvukový prejav

Nevýhody:

VR5 a VR6: medzi radou a vidlicou

Motory VR5 a VR6 vznikli ako konštrukčné kompromisy medzi radovým a vidlicovým usporiadaním. Pri veľmi malom uhle valcov (15°) sa valce umiestňujú do jedného bloku, čo šetrí priestor a zároveň umožňuje pohon väčších motorov v kompaktných autách s pohonom predných kolies.

VR6 od Volkswagenu bol kultovým motorom – priniesol šesťvalcový výkon do áut ako Golf či Passat bez zásadného zásahu do karosérie. VR5, s piatimi valcami v rovnakej architektúre, bol ešte zriedkavejší.

 Výhody:

  • výborný kompromis veľkosti a výkonu
  • zaujímavý zvuk

Nevýhody:

5-valec: motor s charakterom a dušou

Päťvalcové motory kombinujú niektoré výhody štvorky a šestky – dobrý výkon, no kompaktné rozmery. V praxi sú však výnimočné najmä svojím nezameniteľným zvukom, ktorý vzniká z dôvodu asymetrického zapaľovania (každých 144°).

Dnes sú najznámejšie päťvalce od Audi – najmä 2.5 TFSI v modeli RS3, ktorý si zachováva športový charakter a unikátnu zvukovú stopu. Objavili sa však aj vo Forde Focus ST ako 2.5 T a taktiež vo viacerých modeloch od Volva.

Výhody:

  • charakteristický zvuk
  • veľmi dobrý výkon na objem

Nevýhody:

6-valec: hladkosť, výkon, harmónia

Šesťvalcové motory prichádzajú v dvoch formách – radové (R6) a vidlicové (V6). R6 je mechanicky dokonale vyvážená a má veľmi hladký chod – preto ju milujú značky ako BMW. V6 je kompaktnejšia a umožňuje priečne uloženie – to ju robí vhodnejšou pre moderné platformy s pohonom prednej nápravy.

Moderné šesťvalce ako BMW B58, Alfa Romeo 2.9 V6 Bi-Turbo (v skutočnosti Ferrari V8 so skráteným blokom) alebo Porsche VR6 ponúkajú výkony, ktoré boli donedávna výhradou V8.

Výhody:

  • hladký chod bez vibrácií
  • ideálny kompromis výkonu a hmotnosti

Nevýhody:

V8: sila, zvuk a nadbytok

Osemvalec je synonymom automobilového pôžitku. Kultivovaný, silný a charizmatický – obzvlášť, ak má správnu kľukovú hriadeľ. Flatplane V8 znie ako pretekársky stroj. Crossplane V8 ako burácajúci hrom.

Od AMG, cez Ferrari, až po americké muscle cars – V8 je všade tam, kde auto musí niečo povedať ešte skôr, než sa pohne.

Výhody:

  • výnimočný zvuk a lineárny výkon
  • široký rozsah použitia

Nevýhody:

V10: keď výkon dostane melodický chaos

V10 vznikol ako kompromis medzi V8 a V12, no vytvoril si vlastnú identitu. Je ostrý, výbušný a znie ako technické umenie. Lexus LFA alebo BMW M5 E60 – motory, ktoré sa zapisujú do dejín nie len výkonom, ale aj zážitkom.

Výhody:

  • vysoký výkon a otáčkový potenciál
  • zvukový podpis, ktorý si nepomýlite

Nevýhody:

V12: automobilová aristokracia

V12 je vrchol kultivovanosti. Žiadne vibrácie, dokonale lineárny ťah, elegancia v každom otáčaní. Či už ide o Rolls-Royce alebo Ferrari, dvanásťvalec je vždy viac než len motor – je to vyjadrenie filozofie.

Výhody:

  • najjemnejší chod spomedzi piestových motorov
  • majestátny výkon a kultivovanosť

Nevýhody:

W8, W12 a W16: Inžiniersky maximalizmus na nemecký spôsob

Niektoré motory vznikli preto, že sa museli. A iné preto, že ich niekto postaviť jednoducho chcel – bez ohľadu na to, čo si o tom myslí účetný odbor. Motory W8, W12 a W16 predstavujú túto druhú kategóriu: výstrelky technického maximalizmu, ktoré si s fyzikou neraz tykajú, no s ekonomikou sa príliš nebavia.

W8: technický pokus, ktorý existoval, aby existoval

Motor W8 vznikol na prelome milénia a objavil sa výhradne v Passate B5.5 – vtedy najambicióznejšom modeli Volkswagenu. Technicky išlo o spojenie dvoch VR4 blokov pod uhlom 72°, čím vznikol extrémne kompaktný osemvalec so zaujímavým zvukom, výkonom 275 koní a pohonom 4Motion.

Znie to pôsobivo. No servisný prístup bol horší než v ponorke a poruchovosť spôsobila, že dnes je W8 skôr zberateľskou zvláštnosťou než praktickou voľbou. Skvelý nápad, no možno lepšie na papieri než v realite.

Výhody:

  • unikátnosť a kultivovaný chod
  • prekvapivo malý priestorový nárok

Nevýhody:

  • vysoká servisná náročnosť
  • obmedzená spoľahlivosť a dostupnosť dielov

W12: dvanásťvalcová sila v mestskom balení

Motor W12 je oveľa úspešnejším pokračovateľom tejto architektúry. Vznikol spojením dvoch VR6 motorov pod uhlom 72°, čím vznikol dvanásťvalec, ktorý bol kompaktnejší než klasický V12 – a teda vhodný aj pre vozidlá s priečne obmedzeným motorovým priestorom.

VW ho využil v Phaetone, Audi v A8 W12, Bentley v Continental GT. Vďaka dĺžke len o niečo väčšej než V8 ponúkol luxusný ťah a plynulosť pri zachovaní balenia, ktoré nevyžadovalo redesign prednej časti auta. Dnes dosahuje výkon aj cez 630 koní.

Výhody:

  • výnimočne hladký chod
  • vysoký výkon v prekvapivo malom objeme

Nevýhody:

  • zložitosť, vysoká cena servisu
  • emisie a spotreba, ktoré už do dnešného sveta nepasujú

W16: keď už ani V12 nestačí

Vrcholom tejto koncepcie je W16, známy predovšetkým vďaka Bugatti Veyron a Chiron. Tento motor pozostáva zo štyroch radov po štyroch valcoch, s celkovým objemom 8,0 litra a štyrmi turbodúchadlami. Výsledkom je až 1600 koní a krútiaci moment, ktorý pri akcelerácii spôsobí posun čriev.

Konštrukčne ide o kombináciu dvoch W8 blokov, čo vytvára unikátne rozloženie s prekrývajúcimi sa radami valcov. Všetko je pritom balené tak, aby to – prekvapivo – vôbec fungovalo. No aby sme boli úprimní: aj keď Bugatti Chiron prekonalo 490 km/h, nie je to motor na dochádzanie do práce. Skôr manifest technickej dominancie nad realitou.

Výhody:

  • absolútny výkon, ktorý prekračuje hranice bežných áut
  • ikonický status inžinierskeho vrcholu

Nevýhody:

Wankel: Keď sa piesty stanú zastaranou koncepciou

Wankelov motor je technické dielo, ktoré spochybňuje samotnú definíciu slova „motor“. Namiesto piestov, kľuky a ojníc tu nájdeme rotačný trojuholník, ktorý sa pohybuje vo vnútri oválneho telesa (tzv. epitrochoída), pričom generuje otáčavý pohyb priamo – bez potreby zložitých prevodov medzi lineárnym a rotačným pohybom.

Tento rotačný princíp umožňuje vytvoriť extrémne kompaktný, ľahký a vysokootáčkový motor s veľmi hladkým chodom. Napriek tomu sa nikdy masovo nerozšíril. Prečo? Pretože čo Wankel získa na kompaktnosti a otáčkach, prehrá na životnosti, spoľahlivosti a emisiách.

Zlatú éru zažil v modeloch Mazda RX-7 a RX-8 – kde priniesol nezameniteľný charakter a zvuk, ktorý sa nedá porovnať so žiadnym piestovým motorom. S obľubou ho využívali aj v letectve a pretekárskych aplikáciách, no časom podľahol ekologickým reguláciám a špecifickej údržbe.

Výhody:

  • extrémne nízka hmotnosť a kompaktnosť
  • výnimočne hladký a vysokootáčkový chod
  • unikátny zvuk a kultovosť

Nevýhody:

Motory nie sú len o parametroch. Sú o emócii, o tom, ako auto reaguje, znie, vibruje – a ako sa v ňom cítite. Tri valce šetria, šesť hladia, osem buráca. V10 kričí a V12... jednoducho plynie.

V ére, keď je motor pod kapotou čoraz viac len „jednotka pohonu“, je dobré si pripomenúť, že skutočný charakter auta nezačína displejom, ale valcom, ktorý stúpa do otáčok, aby vám niečo povedal.

Zdieľaj:

Jerguš Horský

Zaujímajú ma autá, ktoré majú charakter – také, čo si nepodávajú ruku s priemerom. Sledujem techniku, dizajn, zvuk a aj to ako auto pôsobí, keď v ňom človek sedí. Nehľadám dokonalosť, ale výnimočnosť v detailoch, v prejave, v pocite. Auto pre mňa nie je len stroj – je to postava s vlastným príbehom, ktorá vie zaujať, prekvapiť alebo dokonca vybudovať rešpekt.