Japonský prienik do triedy, kde kraľovali Nemci a Francúzi

V polovici 90. rokov ste mohli strednú triedu merať podľa troch vecí: veľkosť kufra, hrúbka plastov v interiéri a to, koľkokrát sa v testoch spomenulo slovo „komfort“. A práve tu sa Toyota rozhodla, že nebude len mlčky pozerať z diaľky, ale že aj ona má čo povedať. A rovno so svojou Camry Wagon.

Toyota Camry - Zdroj: Klasykygatunku.pl
Nie, nešlo o športové kombi pre manažéra vo vetrovke. Alebo o avantgardný model pre dizajnéra s fixkou za uchom. Camry bolo dôsledné. Tiché. Až podozrivo dobre poskladané. Presne také, aké ste si mohli dovoliť, ak ste chceli niečo „iné než Nemca“ – ale stále s logom, ktoré znamená spoľahlivosť.
Toyota Camry - Zdroj: Klasykygatunku.pl
Technika, ktorá neoklame – 3,0 V6 bez zbytočných svalov

Najzaujímavejší prvok? Motor. Trojliter. V6. Benzín. Automat.
To nie je záznam z autosalónu luxusných značiek, ale realita Toyoty, ktorá sa rozhodla, že aj kombík pre rodinu si zaslúži pohon hodný rešpektu, nie len ufúňaný štvorvalec.

Camry s týmto motorom nebolo rýchle ako GTI, no nepôsobilo zadýchane ako európski konkurenti so základnými motormi. V tichej kultivovanosti, s automatickou prevodovkou a podvozkom nastaveným na pohodlie, to bolo skôr japonské „prémiové kombi“, ktoré sa hanbilo to o sebe tvrdiť.

Toyota Camry - Zdroj: Klasykygatunku.pl
Dizajn zadnej časti – zrazu všetci pozerali

Jasné, predná časť bola typicky toyotovská: decentná, bezpečná, nesmrteľná. Ale keď ste prešli dozadu, zadné dvere a línia strechy ukazovali, že Toyota sa nechcela len zaradiť. Zadok Camry Wagonu vyzeral, akoby dizajnéri najprv urobili ťah fixkou, potom zaváhali, no nakoniec to schválili – a čuduj sa svete, práve to z neho robí zapamätateľný kúsok.

V dobe, keď európske kombíky pôsobili ako polovičné limuzíny, Camry bola vizuálne iná – a áno, možno aj trochu divná. Ale aspoň bola vlastná.

Toyota Camry - Zdroj: Klasykygatunku.pl
Viac dôvery než emócií? Presne preto to fungovalo

Ak ste mali v 90. rokoch radi autá, ktoré vám nič nedlhovali, no vždy dorazili, keď ste to potrebovali, japonské modely strednej triedy boli istota. Camry bolo jedno z tých áut, ktoré ste na parkoviskách neobzerali (aj kvôli tomu že ich bolo u nás ako šafranu), ale zlého slova bolo naň ťažko nájsť.

Nebolo pretvárkou ani kópiou. Nebolo rozmaznané. A hlavne: nepotrebovalo si na spätnom zrkadle zavesiť osviežovač s vôňou dôvery – malo ho zabudované v motore a prevodovke.

Toyota Camry - Zdroj: Klasykygatunku.pl
A čo dnes?

Dnes je z Camry Wagon s V6 kultová rarita pre fajnšmekrov, ktorí si pamätajú, ako veľmi ich bavila predstava, že majú niečo iné než všetci. Nie Passat, nie Laguna, nie Vectra. Ale Toyota. So šesťvalcom. A bez zbytočného teatrálneho výfuku.

Toyota Camry - Zdroj: Klasykygatunku.pl
A ak ste náhodou na love – jeden veľmi zachovalý kus z roku 1995 s týmto presne týmto setupom (3.0 V6, automat) je aktuálne na predaj za 10 500 €. Nie, nie je to málo. Ale ani dôvera vo vlastnú voľbu by nemala byť lacná.

Zdieľaj:

Jerguš Horský

Zaujímajú ma autá, ktoré majú charakter – také, čo si nepodávajú ruku s priemerom. Sledujem techniku, dizajn, zvuk a aj to ako auto pôsobí, keď v ňom človek sedí. Nehľadám dokonalosť, ale výnimočnosť v detailoch, v prejave, v pocite. Auto pre mňa nie je len stroj – je to postava s vlastným príbehom, ktorá vie zaujať, prekvapiť alebo dokonca vybudovať rešpekt.