V čase, keď sa svet menil a železná opona bola stále pevne zatvorená, Škoda predstavila auto, ktoré dodnes rezonuje v pamäti motoristických nadšencov. Rapid z 80. rokov bol nečakaným výstrelom zo zabehnutých koľají – mal športové línie, netradičný formát a štipku západného šarmu. Bol to východoeurópsky pokus o gran turismo.
Zrodenie mena Rapid a jeho prvá renesancia
Hoci označenie Rapid sa v portfóliu Škody objavilo už v 30. rokoch, model z 80. rokov si vyslúžil vlastný kult. Jeho korene siahajú k Škode 130, no Rapid stelesňoval športovejší pohľad na technológiu, ktorú už automobilka ovládala – zadný náhon, jednoduchá konštrukcia a údržbová nenáročnosť. Prvý Rapid 120 Garde (1981) bol vlastne faceliftovaný kupé variant modelu 120, no už čoskoro sa zmenil na niečo podstatne zaujímavejšie.
Rapid 130: Porsche layout a slovenské korene
Najznámejším a najviac ceneným modelom je Škoda Rapid 130. Mal štýlovú trojdverovú karosériu, motor vzadu a pohon zadných kolies – rovnaké usporiadanie ako vtedajšie Porsche 911. Výroba sa presunula do Bratislavy, kde sa ladili detaily, ktoré ho odlišovali od bežnej 130-ky. V 130-ke Rapid pracoval 1.3-litrový štvorvalec OHV so suchou vaňou, ktorý dosahoval výkon okolo 58 koní. Hoci sa to môže zdať smiešne, v kombinácii s nízkou hmotnosťou a priamym riadením išlo o skutočne zábavné auto.
Kult, ktorý vznikol neplánovane
Rapidy sa vyvážali do Západnej Európy, najmä do Veľkej Británie, kde si ich fanúšikovia rýchlo obľúbili – kvôli ich cenovej dostupnosti a nečakane športovému charakteru. V Československu sa Rapid stal snom mnohých motoristov. Na jeho kúpu sa čakalo, no ak ste sa ho dočkali, stáli ste pred kúskom, ktorý pôsobil luxusnejšie než čokoľvek iné v ponuke AZNP. Vizuálne lákal chrómovanými detailmi, decentným spojlerom aj interiérom s náznakom komfortu. Jeho charakter dodnes fascinuje.
Koniec éry a zabudnutý potenciál
S nástupom deväťdesiatych rokov a rozpadom RVHP nastali zmeny. Rapid sa prestal vyrábať v roku 1990. Prišli nové modely, nové technológie a nové ambície. Z Rapidov sa stali raritné youngtimery. Zároveň je to však aj kapitola, ktorá ukazuje, čo všetko vedela urobiť socialistická automobilka, ak dostala aspoň kúsok voľnosti.
Reinkarnácia mena po rokoch
V roku 2012 sa meno Rapid opäť objavilo – tentoraz ako lacný sedan/hatchback s predným náhonom, určený najmä pre trhy strednej a východnej Európy. Hoci praktický, nový Rapid nemal s legendárnym kupé veľa spoločného. Pre zberateľov však zostáva tým pravým Rapidom len ten osemdesiatkový – surový, poctivý a nadčasovo čudný.