Máloktorá automobilka zo strednej Európy má v rally svete takú hlbokú a pestrú minulosť ako Škoda. Od čias Spartakov cez legendárnu 130 RS až po dominanciu Fabie R5 — česká značka sa stala nenápadným, no rešpektovaným hráčom rally scény.
Prvé kroky na šotoline: Spartaky a Octavie
História značky Škoda v rally sa začala už v 50. rokoch minulého storočia, keď sa modely Spartak a neskôr Octavia začali objavovať na tratiach európskych súťaží. Ich účasti síce neboli často korunované víťazstvami, no ukázali spoľahlivosť vozidiel z Mladej Boleslavi.
Octavia TS sa stala prvým skutočným rally špeciálom značky. V 60. rokoch bodovala najmä v kategóriách turistických vozidiel a získala rešpekt aj mimo východného bloku.
Zrod legendy: Škoda 130 RS
V 70. rokoch prišiel zlom — Škoda predstavila 130 RS, vozidlo, ktoré sa dodnes považuje za najikonickejšie pretekárske auto značky. V roku 1977 ovládla 130 RS svoju triedu na Rally Monte Carlo, čo bol vtedy obrovský úspech za železnou oponou.
Auto s hmotnosťou pod 900 kg a zadným pohonom sa preslávilo nielen rally výpravami, ale aj na okruhoch. Vtedajší piloti ako Blahna či Zapadlo ukázali, že československá technika môže potrápiť aj západné stroje.
Ústup a návrat: Favorit a Felicia
Po revolúcii v 90. rokoch sa Škoda rozhodla obnoviť svoje rally aktivity s modelmi Favorit a neskôr Felicia Kit Car. Vozidlá sa zúčastnili MS, prevažne v nižších triedach ako F2.
Významným momentom bolo nasadenie Octavie WRC v roku 1999. S pohonom všetkých kolies a výkonom nad 300 koní už značka súťažila medzi „veľkými“. Hoci priame víťazstvá neprichádzali, skúsenosti tímu sa zúročili neskôr.
Nová éra: Fabia R5 a absolútna dominancia
Najväčší úspech značky Škoda v rally prišiel až v 21. storočí. Najskôr s Fabiou S2000, no zlom nastal po roku 2015 s modelom Fabia R5.
Tento špeciál, navrhnutý pre kategóriu WRC2 a národné šampionáty, sa stal najúspešnejším vozidlom svojej triedy. Škoda Motorsport pod vedením Michala Hrabánka viedla s Fabiou R5 jazdcov ako Jan Kopecký, Pontus Tidemand či Kalle Rovanperä.
Viac ako 470 vyrobených kusov a desiatky titulov po celom svete robia z Fabie R5 doslova bestseller medzi rally autami.
Fabia RS Rally2: Budúcnosť na horizonte
Škoda sa však nezastavila. V roku 2022 predstavila Fabiu RS Rally2, postavenú na najnovšej generácii. So zvýšenou bezpečnosťou, výkonom a ešte precíznejším podvozkom má za cieľ nadviazať na úspechy R5.
Tím Škoda Motorsport zároveň pomáha zákazníkom po celom svete — od Japonska po Argentínu. Ich podpora zahŕňa telemetriu, nastavenia i náhradné diely — ide o profesionálnu úroveň, ktorá z českého tímu robí takmer továrenský gigant medzi „semi-works“ tímami.