Máloktorá automobilka zo strednej Európy má v rally svete takú hlbokú a pestrú minulosť ako Škoda. Od čias Spartakov cez legendárnu 130 RS až po dominanciu Fabie R5 — česká značka sa stala nenápadným, no rešpektovaným hráčom rally scény.

Škoda Spartak Zdroj: Škoda

Prvé kroky na šotoline: Spartaky a Octavie

História značky Škoda v rally sa začala už v 50. rokoch minulého storočia, keď sa modely Spartak a neskôr Octavia začali objavovať na tratiach európskych súťaží. Ich účasti síce neboli často korunované víťazstvami, no ukázali spoľahlivosť vozidiel z Mladej Boleslavi.


Octavia TS sa stala prvým skutočným rally špeciálom značky. V 60. rokoch bodovala najmä v kategóriách turistických vozidiel a získala rešpekt aj mimo východného bloku.

Škoda 130 RS Zdroj: Škoda

Zrod legendy: Škoda 130 RS

V 70. rokoch prišiel zlom — Škoda predstavila 130 RS, vozidlo, ktoré sa dodnes považuje za najikonickejšie pretekárske auto značky. V roku 1977 ovládla 130 RS svoju triedu na Rally Monte Carlo, čo bol vtedy obrovský úspech za železnou oponou.


Auto s hmotnosťou pod 900 kg a zadným pohonom sa preslávilo nielen rally výpravami, ale aj na okruhoch. Vtedajší piloti ako Blahna či Zapadlo ukázali, že československá technika môže potrápiť aj západné stroje.

Škoda Felicia Kit Car Zdroj: Škoda

Ústup a návrat: Favorit a Felicia

Po revolúcii v 90. rokoch sa Škoda rozhodla obnoviť svoje rally aktivity s modelmi Favorit a neskôr Felicia Kit Car. Vozidlá sa zúčastnili MS, prevažne v nižších triedach ako F2.


Významným momentom bolo nasadenie Octavie WRC v roku 1999. S pohonom všetkých kolies a výkonom nad 300 koní už značka súťažila medzi „veľkými“. Hoci priame víťazstvá neprichádzali, skúsenosti tímu sa zúročili neskôr.

Škoda Fabia R5 Zdroj: Škoda

Nová éra: Fabia R5 a absolútna dominancia

Najväčší úspech značky Škoda v rally prišiel až v 21. storočí. Najskôr s Fabiou S2000, no zlom nastal po roku 2015 s modelom Fabia R5.


Tento špeciál, navrhnutý pre kategóriu WRC2 a národné šampionáty, sa stal najúspešnejším vozidlom svojej triedy. Škoda Motorsport pod vedením Michala Hrabánka viedla s Fabiou R5 jazdcov ako Jan Kopecký, Pontus Tidemand či Kalle Rovanperä.


Viac ako 470 vyrobených kusov a desiatky titulov po celom svete robia z Fabie R5 doslova bestseller medzi rally autami.

Škoda Fabia RS Rally2 Zdroj: Škoda

Fabia RS Rally2: Budúcnosť na horizonte

Škoda sa však nezastavila. V roku 2022 predstavila Fabiu RS Rally2, postavenú na najnovšej generácii. So zvýšenou bezpečnosťou, výkonom a ešte precíznejším podvozkom má za cieľ nadviazať na úspechy R5.


Tím Škoda Motorsport zároveň pomáha zákazníkom po celom svete — od Japonska po Argentínu. Ich podpora zahŕňa telemetriu, nastavenia i náhradné diely — ide o profesionálnu úroveň, ktorá z českého tímu robí takmer továrenský gigant medzi „semi-works“ tímami.


Zdieľaj:

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil...