Dnes už nepôsobí ako tuctová. Naopak, pôsobí... normálne. A to je niekedy tá najväčšia devíza.
Laguna prvej generácie nastúpila v roku 1994 ako náhrada za Renault 21. Znie to pomerne nenápadne, no v skutočnosti to bolo pre Renault veľké rozhodnutie: dať strednej triede názov, ktorý mal prežiť viac než jednu generáciu.
Značka, známa skôr tým, že každý nový model bol aj menom nový, si zrazu povedala, že by mohla znieť trochu... stabilnejšie. A tak prišla Laguna – elegantná, uhladená a... francúzsky logická.
Pod kapotou konkrétneho modelu máme štvorvalcový benzínový motor s objemom 1 598 cm³ a výkonom 79 kW (107 koní), spojený s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Bol to taký Jozef Mak vo svete agregátov. Dlane sa vám z neho nepotili, ale zároveň nikdy nebol dôvod nadávať.
Áno, Renault mal silnejšie verzie. Mal aj slabšie. Ale práve táto 1.6-ka bola tou šedou všednou cestou pre človeka, ktorý chcel niečo slušné, ale nechcel sa ocitnúť v servise po každej ceste na chalupu.
Laguna bola dizajnovo striedma, konzervatívna, a na francúzske pomery až podozrivo normálna. Žiadne výčnelky, žiadne divoké línie. A to je dnes jej výhoda – keď sa pozriete späť, pôsobí celistvo a elegantne. Predná časť s hladko prechádzajúcimi svetlami a decentným logom medzi nimi dnes dokonca pôsobí až dospelo.
A hlavne – žiadna karta namiesto kľúča, žiadne futuristické panely, žiadne Avantime-úlety. Len jednoduché, priestranné auto, ktoré si nevyžadovalo čítanie návodu.
Laguna I sa vyrábala do roku 2001, čo je na francúzske auto tej doby takmer rekord. V roku 1998 prešla faceliftom, ktorý jej dodal trochu „viac 90. rokov“, ale nezmenil charakter auta.
Zaujímavosť? Laguna bola prvým autom značky Renault, ktoré štandardne dostalo štyri airbagy. A na svoju dobu mala aj veľmi slušnú bezpečnosť – dokonca patrila medzi najbezpečnejšie vo svojej triede v čase uvedenia.
Dnes je Laguna I skôr vzácnosť než bežný jazdený kus. Nie preto, že by bola zberateľská – ale preto, že sa z nej stalo niečo, čo sa už nevyrába: normálne auto bez prehnaných ambícií.
A ak by vás táto tichá francúzska klasika zaujala viac než len textom, jeden veľmi zachovalý kúsok z roku 1999 je aktuálne na predaj za približne 5 800 €. Bez zbytočného pozlátka, zato s kusom histórie, ktorý si na nič nehral – a možno práve preto ho stojí za to mať.