Prémiová značka elektromobilov Polestar, ktorá vznikla ako spoločný projekt Volva a čínskeho koncernu Geely, sa v Číne ocitla na pokraji kolapsu. V prvej polovici roka 2025 predala na tamojšom trhu iba 69 vozidiel, pričom v niektorých mesiacoch nezaznamenala žiadne registrácie. Zdroje blízke značke naznačujú, že Polestar pravdepodobne čínsky trh úplne opustí ešte do konca tohto roka.

Predaj takmer na nule

Kým v Európe a USA zaznamenáva Polestar rast, v Číne čelí totálnemu nezáujmu. Predajná sieť bola zredukovaná na jediný showroom v Šanghaji, online predaj je pozastavený a testovacie jazdy sú možné len po telefonickej dohode. Zákazníci aj partneri prakticky stratili prístup k značke.

Polestar 3 – Zdroj: Polestar
Zahraničný úspech nestačil

Globálne pritom Polestar za prvý polrok 2025 predal viac ako 30 000 vozidiel, čo predstavuje medziročný nárast o 51 %. Spoločnosti sa darí znižovať straty a zvyšovať ziskové marže, no domáci čínsky trh predstavuje pre značku výrazné zlyhanie.

Prečo sa to nepodarilo

Na čínskom trhu s elektromobilmi panuje extrémne tvrdá konkurencia a Polestar nedokázal držať krok. Zatiaľ čo domáce značky ako BYD, Zeekr či Aito ponúkajú technologicky nabité modely za dostupné ceny, Polestar stavil na minimalistický škandinávsky dizajn, ktorý čínskych zákazníkov príliš neoslovil. Navyše, chýbala agresívna cenová politika aj silnejšia lokálna podpora.

Polestar 4 – Zdroj: Polestar
Finančné pozadie a reštrukturalizácia

Spoločnosť od roku 2020 kumulatívne stratila vyše 5 miliárd dolárov, z toho viac než 2 miliardy len v roku 2024. Pomocnú ruku poskytol investor PSD Investment, ktorý v júni navýšil kapitál o 200 miliónov dolárov. Zakladateľ Geely, Li Shufu, tak zvýšil svoj podiel v Polestare na 66 %. Zároveň došlo k ukončeniu spoločného podniku Polestar Times Technology.

Odchod z Číny? Všetko tomu nasvedčuje

Hoci oficiálne vyhlásenie zatiaľ nepadlo, všetko nasvedčuje tomu, že značka Čínu definitívne opustí. Produkcia sa bude sústreďovať mimo Číny, aby sa Polestar vyhol dovozným clám a mohol lepšie konkurovať na kľúčových trhoch ako USA a Európa.

Polestar 4 – Zdroj: Polestar
Poučenie z pádu

Prípad Polestaru ukazuje, že ani technologicky vyspelá značka s globálnymi ambíciami nemusí uspieť na domácom trhu. Prispôsobenie sa miestnym preferenciám, cenovej politike a predajnému modelu je kľúčové – a v prípade Číny rozhoduje o prežití. 

Zdieľaj:

Jerguš Horský

Zaujímajú ma autá, ktoré majú charakter – také, čo si nepodávajú ruku s priemerom. Sledujem techniku, dizajn, zvuk a aj to ako auto pôsobí, keď v ňom človek sedí. Nehľadám dokonalosť, ale výnimočnosť v detailoch, v prejave, v pocite. Auto pre mňa nie je len stroj – je to postava s vlastným príbehom, ktorá vie zaujať, prekvapiť alebo dokonca vybudovať rešpekt.