Nemecký automobilka oficiálne potvrdila vývoj nového vodíkového modelu iX5 Hydrogen, ktorý má vstúpiť do sériovej výroby v roku 2028. Tento krok predstavuje významný míľnik v histórii značky, keďže pôjde o úplne prvé sériové BMW s vodíkovým pohonom. Rozhodnutie prichádza v čase, keď šéf BMW Oliver Zipse vyzýva Európsku úniu na zrušenie plánovaného zákazu spaľovacích motorov a zavedenie technologickej plurality v doprave.
Päť pohonných verzií v jednom modeli
Nová generácia BMW X5 bude výnimočná svojou rozmanitosťou pohonných jednotiek. Zákazníci si budú môcť vybrať z benzínových a naftových motorov, plug-in hybridu, batériového elektromobilu a práve vodíkového palivového článku. Takáto ponuka dokazuje BMW stratégiu technologickej plurality, ktorú presadzuje aj šéf spoločnosti Oliver Zipse.
"Nová X5 ponúkne na výber päť verzií pohonu, čím dokazujeme našu vedúcu pozíciu technologického priekopníka," uviedol Joachim Post, šéf vývoja BMW. Automobilka verí, že vodík hrá kľúčovú úlohu v globálnej dekarbonizácii dopravy.
Tretia generácia v spolupráci s Toyotou
Technické detaily iX5 Hydrogen zatiaľ BMW neprezradilo, no potvrdilo použitie tretej generácie palivových článkov. Tie vznikli v spolupráci s Toyotou, ktorá má v tejto oblasti bohaté skúsenosti. Nová jednotka má byť menšia, výkonnejšia a efektívnejšia, čo prispeje k predĺženiu dojazdu a zníženiu spotreby vodíka.
Výzva pre infraštruktúru
Najväčším problémom vodíkových áut zostává nedostatočná infraštruktúra čerpacích staníc. BMW sa preto zapojilo do projektu HyMoS (Hydrogen Mobility at Scale), ktorý má podporiť rozvoj vodíkovej siete. Nemci veria, že kľúčovú úlohu pri rozšírení vodíka zohrá nákladná doprava a verejná hromadná doprava.
Štýlovo sa iX5 Hydrogen inšpiruje elektrickým modelom iX3 a dizajnom projektu Neue Klasse, čím sa BMW vzdáva kontroverzných obrovských chladičových masiek z posledných rokov.
BMW vodík považuje za "sľubný budúci nosič energie" a verí v jeho potenciál ako účinné médium pre ukladanie obnoviteľných zdrojov.