General Motors práve ukázal svoju najnovšiu zbraň v boji proti európskym superšportovým značkám. Nová Corvette ZR1X nie je len ďalším variantom americkej ikony, je to priama výzva adresovaná Ferrari, McLarenu a ostatným hyperšportovým veličinám.

Po rokoch, počas ktorých Američania pozorne sledovali, ako Európania ovládajú vrchol pyramídy výkonnostných áut, prichádza Detroit s jasným odkazom: doba amerikánskej nadvlády sa vráti. A ak by niekto pochyboval o serióznosti týchto úmyslov, stačí sa pozrieť na technické parametre novinky.

Nová Corvette ZR1X - Zdroj: Chevrolet

Pod kapotou číha hybridné peklo

Inžinieri z General Motors si pre ZR1X vybrali osvedčenú cestu, vzali to najlepšie z dvoch existujúcich verzií a spojili to do jedného celku. Základom je už tak 5,5-litrový dvojnásobne preplňovaný motor LT7 z verzie ZR1, ktorý produkuje 1064 koní pri 7000 otáčkach a 1123 Nm. No to nestačilo.

K tomuto agregátu pridali vylepšený elektromotor s výkonom 189 koní a momentom 197 Nm z hybridnej E-Ray, ktorý roztáča prednú nápravu. Výsledný systémový výkon 1267 koní už rozhodne nie je na zahodenie a staví novú Corvette do priamej konfrontácie s najvýkonnejšími európskymi hyperšportmi.

Nová Corvette ZR1X - Zdroj: Chevrolet

Stovka do dvoch sekúnd

Keď hovoríte o hyperšporte, výkonnostné parametre sú prvé, čo všetkých zaujíma. A ZR1X má čím zaujať. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za menej ako 2 sekundy už samo o sebe vyvoláva rešpekt, ale keď k tomu pridáte štvrťmíľový šprint za necelých 9 sekúnd s cieľovou rýchlosťou 241 km/h, začína byť jasné, že Američania to myslia vážne.

Zaujímavé je riešenie pohonu všetkých kolies, ktorý funguje len do rýchlosti 260 km/h. Potom sa auto prepína na klasický zadný pohon, čím sa z neho stáva v podstate čistokrvná ZR1. Toto riešenie ponúka to najlepšie z oboch svetov, fantastickú trakciu pri štarte a klasické pocity zo zadokolky pri vyšších rýchlostiach.

Nová Corvette ZR1X - Zdroj: Chevrolet

Brzdový systém hodný hyperšportu

S takýmto výkonom musí ísť ruka v ruke aj zodpovedajúca brzdová sila. GM si dalo záležať na vývoji špeciálneho brzdového systému J59, ktorý využíva karbón-keramické kotúče s priemerom 419 mm na oboch nápravách. Za ich spomalením stoja desaťpiestikové strmeňe Alcon vpredu a šesťpiestikové vzadu, celkovo 32 piestikov!

Výsledok? Pri plnom zošliapnutí brzdy dokáže ZR1X vyvinúť negatívne zrýchlenie 1,9 G pri spomaľovaní z 290 na 200 km/h. To sú parametre, ktoré si nezadajú s najlepšími európskymi konkurentmi.

Nová Corvette ZR1X - Zdroj: Chevrolet

Zlomok ceny, dvojnásobok adrenalínu

Možno najväčším trumfom novej ZR1X nebude ani jej výkon, ani pokročilé technológie, ale cena. Americké médiá odhadujú štartovaciu cenu na 250 tisíc dolárov, pričom plne vybavené kusy by mali stáť okolo 300 tisíc.

V porovnaní s európskymi hyperšportmi, kde sa ceny pohybujú v miliónových sumách, ide o takmer neuveriteľne atraktívnu ponuku. Corvette ZR1X tak môže konečne priniesť hyperšportové zážitky širšiemu okruhu nadšencov a ukázať, že americká automobilka dokáže vyrobiť svetovú špičku za zlomok ceny konkurencie. Ferrari a spol. majú dôvod na obavy.

Zdieľaj:

Patrik Herich

K autám mal blízko už odmalička, čo ho prirodzene nasmerovalo k automobilovej žurnalistike. Počas štúdia na FMK UCM v Trnave rozvíjal svoje mediálne zručnosti, a od roku 2025 píše pre portál webauto.sk.