Mercedes-Benz potvrdil plány na vývoj nového kompaktného hatchbacku, ktorý má nahradiť súčasnú triedu A. Rozhodnutie prichádza po rokoch zamerania sa na luxusnejšie a drahšie segmenty, no klesajúce predaje nútiá značku k strategickému obratu.
Platforma MMA ako základ nového modelu
Mercedes-Benz schválil plány na vývoj nového vstupného hatchbacku, ktorý nepriamo nahradí súčasnú triedu A po jej ukončení v roku 2028. Tento krok predstavuje výrazný obrat v nedávnej stratégii nemeckej značky, ktorá sa sústreďovala na drahšie modely.
Nový päťdverový model bude piatou karosériou postavenou na versatilnej platforme MMA, ktorá už slúži pre sedan CLA, kombi CLA Shooting Brake a pripravované crossovery GLB a GLA. Kľúčovou výhodou tejto platformy je flexibilita - dokáže pojať ako spaľovacie, tak aj elektrické pohonné jednotky, čo Mercedesu umožní reagovať na neisté tempo adopcie elektromobilov na globálnych trhoch.
Konkurencia s prémiovými značkami
Nový hatchback bude konkurovať pripravovaným modelom Audi A3 a BMW rad 1, pričom bude ponúkať na výber medzi konvenčnými aj elektrickými pohonmi. Predstavenie sa očakáva približne v čase ukončenia výroby súčasnej triedy A, ktorej životnosť bola predĺžená do roku 2028 na naliehanie dealerskej siete kvôli pretrvávajúcemu dopytu.
Podľa zdrojov si nový model zachová tradičnú siluetu hatchbacku a bude zdieľať kľúčové rozmery vrátane rozvorov s treťou generáciou crossoveru GLA, ktorý sa má predstaviť v druhej polovici roku 2026.
Strategický obrat po klesajúcich predajoch
Tento projekt signalizuje jasný odklon od luxusne zameranej stratégie, ktorú presadzoval generálny riaditeľ Ola Källenius. Táto filozofia uprednostňujúca ziskové modely pred objemovými predajcami v mainstreamových segmentoch sa dostala pod otáznik po tom, ako polročné výsledky ukázali 6% pokles globálnych predajov, pričom predaje elektromobilov klesli až o 19%.
Nový hatchback vstúpi do silne konkurenčného segmentu, kde bude čeliť etablovaným rivalom aj pripravovanému Volkswagenu ID Golf. Rozhodnutie o návrate do mainstreamového segmentu nie je len strategickým obratom, ale aj priznaním, že v neistých časoch sú flexibilita pohonných jednotiek a objemové predaje dôležitejšie ako čistá ziskovosť.