Skromná tvár, solídne vnútro

Mazda 323 šiestej generácie s kódovým označením BA debutovala v roku 1994 ako vyleštený výsledok japonskej disciplíny a praktickej racionality. Doba nebola zlá, konkurencia z Nemecka sa snažila byť vážna, Francúzi experimentovali, a Japonci... jednoducho robili svoje.

Verzia 323S bola tou "športovejšou" karosériou. So skosenou zadnou časťou a mierne dynamickejšou líniou. Nie že by z nej padali sánky, ale oproti sedanom a kombíkom to bola estetickejšia alternatíva pre tých, čo nechceli auto ako z učebnice účtovníctva.

Mazda 323S – Zdroj: Klasykygatunku.pl
Motor, čo nezničí ani ignorancia

Pod kapotou tu máme motor, čo do Mazdy priniesla značka, ktorú málokto čakal – Isuzu. Konkrétne 1.7 TD s výkonom 60 kW. Nie, nešlo o trhača asfaltu. Ale bol to motor, ktorý vydržal všetko.

  • Olej? Môže byť.
  • Žhavenie? Občas, možno.
  • Plná nádrž? Pokojne vydrží týždeň, aj dva.

Dizlová 323-ka sa nehrala na športovosť, ale na praktickosť. Spotreba šla pokojne pod 5 litrov na sto, motor nebol náchylný na poruchy, a aj keď mal hlučnejší prejav, v tej dobe to bol jednoducho štandard. A čo je dôležité – to auto štartovalo vždy. A to sa nedá povedať o väčšine iných z tej éry.

Mazda 323S – Zdroj: Klasykygatunku.pl
Hrdza: Večný tieň japonskej spoľahlivosti

Mazda z 90. rokov mala reputáciu, ktorá znela ako chválospev: „výborné motory, super jazdné vlastnosti, spoľahlivosť“. Lenže potom prišla zima. A s ňou soľ. A blatníky. A prahy. A... problém. Mazda 323 zhnila často skôr, než sa mechanicky pokazila.

Na Slovensku sa týchto áut predalo málo. Väčšinou ako dovoz, výnimočne v salónoch. Ale aj tých pár kusov, ktoré sa sem dostali, zvádzalo súboj s oxidáciou ako marťanko s baktériami vo Vašom tele.
 Preto sa dnes zachovalý kus považuje za malý zázrak. Alebo za niečo, čo celý život stálo v garáži dôchodcu, ktorý nikdy nešiel ďalej ako na trh a späť.

Mazda 323S – Zdroj: Klasykygatunku.pl
Mazda a emócie – keď Japonci zabudli byť chladní

Moja osobná skúsenosť so značkou hovorí za všetko. Mazda 3 MPS, to bola čistokrvná raketa. MX-5, ikona. Ale aj v modeloch ako 323S sa dalo cítiť, že Mazda to nerobila len "lebo treba".
 Aj tie jednoduchšie modely boli premyslené. Mali svoju česť. Nechceli vás ohúriť, no nechceli Vás zradiť.

A to je niečo, čo sa dnes v kompaktnej triede stratilo. Všetko musí žiariť, blikať, sľubovať. Mazda 323S bola skromná. A možno práve preto tak cenená.

Mazda 323S – Zdroj: Klasykygatunku.pl
Nízky tlak, vysoký rešpekt

Dnes už tieto autá nevidíte. Nie preto, že by sa pokazili, ale preto, že ich zjedol čas. A železo.
 Ak by ste našli zachovalý kus, má väčšiu historickú hodnotu než sa na prvý pohľad zdá. Lebo je to kúsok sveta, ktorý sa nepredvádzal, no fungoval.

Mazda 323S – Zdroj: Klasykygatunku.pl
Mazda 323S 1.7 TD BA nie je youngtimer, ktorý kradne pozornosť, ale ten, ktorý si ju po čase potichu získa. A keď vám bude rozprávať svoj príbeh, nečakajte veľké gestá. Iba dlhú, tichú, spoľahlivú vetu.
Mazda 323S – Zdroj: Klasykygatunku.pl
Ak by ste však chceli vidieť, ako vyzerala Mazda 323S v roku 1995, nie ako jazdenka, ale ako vitrínový exponát, máme dobrú (alebo skôr neuveriteľnú) správu. Existuje jeden kus. Zapadnutý v skrachovanom showroome, kde čas zastal a zákazníci nikdy neprišli. Tento konkrétny exemplár má najazdené len 274 kilometrov. Nie tisíc. Dvesto sedemdesiatštyri. A cena? 15 000 € – čo je absurdné, logické aj poetické zároveň. Pretože za automobilovú archeológiu sa dnes platí.

Zdieľaj:

Jerguš Horský

Zaujímajú ma autá, ktoré majú charakter – také, čo si nepodávajú ruku s priemerom. Sledujem techniku, dizajn, zvuk a aj to ako auto pôsobí, keď v ňom človek sedí. Nehľadám dokonalosť, ale výnimočnosť v detailoch, v prejave, v pocite. Auto pre mňa nie je len stroj – je to postava s vlastným príbehom, ktorá vie zaujať, prekvapiť alebo dokonca vybudovať rešpekt.