Skromná tvár, solídne vnútro
Mazda 323 šiestej generácie s kódovým označením BA debutovala v roku 1994 ako vyleštený výsledok japonskej disciplíny a praktickej racionality. Doba nebola zlá, konkurencia z Nemecka sa snažila byť vážna, Francúzi experimentovali, a Japonci... jednoducho robili svoje.
Verzia 323S bola tou "športovejšou" karosériou. So skosenou zadnou časťou a mierne dynamickejšou líniou. Nie že by z nej padali sánky, ale oproti sedanom a kombíkom to bola estetickejšia alternatíva pre tých, čo nechceli auto ako z učebnice účtovníctva.
Pod kapotou tu máme motor, čo do Mazdy priniesla značka, ktorú málokto čakal – Isuzu. Konkrétne 1.7 TD s výkonom 60 kW. Nie, nešlo o trhača asfaltu. Ale bol to motor, ktorý vydržal všetko.
- Olej? Môže byť.
- Žhavenie? Občas, možno.
- Plná nádrž? Pokojne vydrží týždeň, aj dva.
Dizlová 323-ka sa nehrala na športovosť, ale na praktickosť. Spotreba šla pokojne pod 5 litrov na sto, motor nebol náchylný na poruchy, a aj keď mal hlučnejší prejav, v tej dobe to bol jednoducho štandard. A čo je dôležité – to auto štartovalo vždy. A to sa nedá povedať o väčšine iných z tej éry.
Mazda z 90. rokov mala reputáciu, ktorá znela ako chválospev: „výborné motory, super jazdné vlastnosti, spoľahlivosť“. Lenže potom prišla zima. A s ňou soľ. A blatníky. A prahy. A... problém. Mazda 323 zhnila často skôr, než sa mechanicky pokazila.
Na Slovensku sa týchto áut predalo málo. Väčšinou ako dovoz, výnimočne v salónoch. Ale aj tých pár kusov, ktoré sa sem dostali, zvádzalo súboj s oxidáciou ako marťanko s baktériami vo Vašom tele.
Preto sa dnes zachovalý kus považuje za malý zázrak. Alebo za niečo, čo celý život stálo v garáži dôchodcu, ktorý nikdy nešiel ďalej ako na trh a späť.
Moja osobná skúsenosť so značkou hovorí za všetko. Mazda 3 MPS, to bola čistokrvná raketa. MX-5, ikona. Ale aj v modeloch ako 323S sa dalo cítiť, že Mazda to nerobila len "lebo treba".
Aj tie jednoduchšie modely boli premyslené. Mali svoju česť. Nechceli vás ohúriť, no nechceli Vás zradiť.
A to je niečo, čo sa dnes v kompaktnej triede stratilo. Všetko musí žiariť, blikať, sľubovať. Mazda 323S bola skromná. A možno práve preto tak cenená.
Dnes už tieto autá nevidíte. Nie preto, že by sa pokazili, ale preto, že ich zjedol čas. A železo.
Ak by ste našli zachovalý kus, má väčšiu historickú hodnotu než sa na prvý pohľad zdá. Lebo je to kúsok sveta, ktorý sa nepredvádzal, no fungoval.