Dvojspojkové automatické prevodovky (DSG/DCT), kedysi symbol rýchleho radenia a športovej dynamiky, ustupujú z trhu. V USA, kde vodiči preferujú hladký chod a komfort, Volkswagen aj Hyundai postupne nahrádzajú tieto prevodovky klasickými automatmi s meničom krútiaceho momentu.

Prečo dvojspojky strácajú popularitu

Hoci dvojspojky prinášajú rýchle reakcie a vysokú efektivitu, americkí zákazníci čoraz viac poukazujú na ich nevýhody – trhavé rozjazdy v meste, horšie manévrovanie pri nízkych rýchlostiach a vyššie náklady na servis. S rastom predaja hybridov a plug-in hybridov sa navyše ukázalo, že klasické automaty lepšie zvládajú spoluprácu so spaľovacím aj elektrickým motorom.

Volkswagen Golf R a GTI - Zdroj: Volkswagen
Volkswagen: návrat k overenému riešeniu

VW už vo viacerých modeloch pre americký trh nahrádza DSG modernejšími 8-stupňovými automatmi s meničom. Výnimku budú tvoriť len športové verzie, ako napríklad modely z divízie VW R, kde je rýchlosť radenia stále prioritou.

Hyundai: DCT len pre športovú špičku

Hyundai Motor America nasleduje podobnú stratégiu – dvojspojky zostávajú výsadou modelov N, zatiaľ čo bežné verzie prechádzajú na klasické hydrodynamické automaty, ktoré sú plynulejšie a odolnejšie pri každodennej jazde.

Hyundai Tucson - Zdroj: Hyundai
Budúcnosť dvojspojok

Podľa odborníkov sa dvojspojkové prevodovky v USA udržia len ako špecifická voľba pre nadšencov športovej jazdy. Masový trh však dáva prednosť pohodliu a spoľahlivosti, čo znamená, že v ére elektrifikácie budú hrať dvojspojky už len okrajovú úlohu. 

Zdieľaj:

Jerguš Horský

Zaujímajú ma autá, ktoré majú charakter – také, čo si nepodávajú ruku s priemerom. Sledujem techniku, dizajn, zvuk a aj to ako auto pôsobí, keď v ňom človek sedí. Nehľadám dokonalosť, ale výnimočnosť v detailoch, v prejave, v pocite. Auto pre mňa nie je len stroj – je to postava s vlastným príbehom, ktorá vie zaujať, prekvapiť alebo dokonca vybudovať rešpekt.