Legendárna britská automobilka Jaguar sa púšťa do ďalšieho kontroverzného rebrandingu. Po predchádzajúcej vlne kritiky za vizuálne chladný minimalizmus prichádza ďalšia verzia loga, ktorá definitívne odstránila ikonickú šelmu – skákajúceho jaguára. Zmena vyvolala zmiešané reakcie fanúšikov, ktorí v novom smere nevidia eleganciu, ale digitálne vyprázdnenie značky.
Značka bez jaguára: Minimalizmus alebo strata identity?
Nové logo automobilky Jaguar stelesňuje trend, ktorý v posledných rokoch prepadol mnohé automobilky – plochý, geometrický, digitálne kompatibilný dizajn bez hĺbky. Na rozdiel od predchádzajúceho trojrozmerného symbolu s majestátnym jaguárom v pohybe, aktuálna verzia pozostáva už len z čistej typografie v sterilnom písme. Podľa automobilky má nové logo vystihovať ich elektrickú budúcnosť, no zároveň pôsobí genericky – takmer ako korporátny startup.
Krok smerom k plne elektrickej budúcnosti
Jaguar už dlhšie avizuje, že do roku 2025 chce byť výlučne elektrickou značkou. Zmena loga tak prichádza v čase transformácie portfólia – staré modely pomaly miznú, elektrické náhrady meškajú a značka sa snaží hľadať nový štýlový jazyk. Nové logo má signalizovať čistotu, technologickú precíznosť a budúcu orientáciu na luxus. No otázkou ostáva, či spolu s grafikou nevyhasne aj duša značky, ktorá kedysi definovala britskú eleganciu.
Fanúšikovia hovoria o sterilite a strate emócie
Na sociálnych sieťach a v diskusiách medzi zberateľmi a nadšencami prevažuje sklamanie. Nové logo je označované ako „bezduché“, „chladné“ či dokonca „nudné“. Kým niektoré automobilky ako Porsche či Ferrari si dokážu zachovať vizuálnu kontinuitu a rešpekt k dedičstvu, Jaguar akoby sa svojej minulosti vzdával príliš rýchlo. Zvlášť bolestivé je to pre fanúšikov modelov ako E-Type, XJ alebo F-Type – áut, ktoré v sebe niesli šarm, nehu i agresiu.
Jaguar hľadá miesto v novej ére. Nájde ho?
Po odchode modelov so spaľovacím motorom a stagnujúcich predajoch je budúcnosť značky Jaguar neistá. Elektromobil I-PACE, ktorý mal byť prelomom, už stráca dych v konkurencii. Nové modely sú v príprave, no zatiaľ bez hmatateľných výsledkov. Práve v tomto období krízy značky pôsobí zmena loga ako pokus o digitálnu náplasť – vizuálny signál, že sa niečo deje. No bude to stačiť?