Britský výrobca luxusných automobilov Jaguar Land Rover (JLR) opäť odložil obnovenie výroby svojich vozidiel. Pôvodne plánovaný reštart na 24. septembra sa posúva na 1. októbra, čo znamená, že spoločnosť bude bez výroby celý mesiac.

Kto stojí za útokom?

Kyberútok na JLR sa uskutočnil 1. septembra, pričom hackerská skupina Scattered Lapsus$ Hunters prevzala zodpovednosť za incident. Táto skupina už v minulosti útočila na retailový reťazec Marks & Spencer, kde spôsobila škody vo výške 300 miliónov libier. Hackeri využili známu bezpečnostnú chybu v softvéri SAP Netweaver, ktorý JLR používa vo svojich IT systémoch. Americká Agentúra pre kybernetickú bezpečnosť pred touto zraniteľnosťou varovala už skôr v tomto roku, no nie je jasné, či JLR implementoval potrebné aktualizácie.

Zdroj: JLR

Miliónové straty a zastavená výroba

Následky útoku sú devastujúce. Výroba vo všetkých závodoch JLR po celom svete stojí, čo podľa odborníkov stojí spoločnosť až 5 miliónov libier denne. V rovnakom období minulého roka spoločnosť vyrobila viac ako 80 000 vozidiel značiek Land Rover a Range Rover.  Väčšina zamestnancov JLR je dočasne mimo práce, ich odpracované hodiny sa však ukladajú na neskôr. 

Problémy sa dotýkajú aj dodávateľov, z ktorých mnohí čelia existenčným problémom.  Bristká odborová organizácia Unite vyzýva vládu, aby zaviedla podporný program podobný tomu, aký fungoval počas pandémie. Niektorí dodávatelia už údajne prepúšťajú zamestnancov alebo ich presúvajú na skrátený úväzok. Bývalý generálny riaditeľ Aston Martin Andy Palmer varoval, že v dôsledku tohto výpadku môže dôjsť k bankrotom niektorých dodávateľských firiem.

Spolupráca s úradmi a budúcnosť

JLR spolupracuje s kybernetickými expertmi, políciou a Národným centrom pre kybernetickú bezpečnosť na obnove svojich systémov. Spoločnosť potvrdila, že došlo k úniku určitých dát, pričom postihnutí zákazníci budú kontaktovaní. Incident zdôrazňuje rastúcu zraniteľnosť automobilového priemyslu voči kybernetickým hrozbám a potrebu robustnejších bezpečnostných opatrení.

Zdieľaj:

Patrik Herich

K autám mal blízko už odmalička, čo ho prirodzene nasmerovalo k automobilovej žurnalistike. Počas štúdia na FMK UCM v Trnave rozvíjal svoje mediálne zručnosti, a od roku 2025 píše pre portál webauto.sk.