Keď sa rodila tradícia
Monza bola otvorená už v roku 1922 a je tak jedným z najstarších okruhov na svete. Nachádza sa v parku pri Miláne a od začiatku bola navrhnutá ako chrám motoristického športu. Pôvodný okruh obsahoval aj vysokorýchlostný ovál so strmými klopenými zákrutami, ktoré dodnes pôsobia majestátne a hrozivo zároveň.
Od prvej sezóny Formuly 1 v roku 1950 je Monza stálicou kalendára (s jedinou výnimkou roku 1980). Je to miesto, kde sa tradícia mieša s národnou hrdosťou. Pre Talianov nie je Monza len okruh – je to pútnické miesto, kde sa Ferrari stáva náboženstvom.
Monza meria 5,793 kilometra a jazdí sa v smere hodinových ručičiek. Trať je preslávená extrémne dlhými rovinkami, ktoré sa spájajú s pomalými šikanami. To znamená jediné: maximálne rýchlosti na rovinkách a brutálne brzdenie pred každou zákrutou.
Autá tu dosahujú vyše 350 km/h, čo robí z Monzy najrýchlejší okruh v kalendári. Brzdy tu dostávajú zabrať viac než kdekoľvek inde a inžinieri musia nájsť ideálny kompromis medzi čo najnižším prítlakom pre rýchlosť a dostatočnou stabilitou pri brzdení.
Monza bola svedkom niektorých z najpamätnejších okamihov F1. V roku 1971 tu padol rekord najtesnejšieho dojazdu v histórii – Peter Gethin zvíťazil s náskokom len 0,01 sekundy.
Domáci fanúšikovia dodnes spomínajú na víťazstvo Gerharda Bergera s Ferrari v roku 1988, krátko po smrti zakladateľa značky Enza Ferrariho – emocionálny triumf, ktorý zapísal Monzu do motoristických legiend.
A azda najväčší výbuch radosti zažil okruh v roku 2019, keď Charles Leclerc vyhral na Ferrari a tifosi vtrhli na trať, aby oslavovali. Monza dokáže priniesť atmosféru, akú nenájdete nikde inde.
Monza je jedinečná tým, že tu autá jazdia s najnižšou konfiguráciou prítlaku z celej sezóny. To znamená, že sú rýchle na rovinkách, ale veľmi nestabilné v zákrutách a pri brzdení. Jazdec musí mať odvahu brzdiť na hranici a precíznosť zvládnuť šikany bez chýb, inak okamžite stratí pozíciu.
Pre tímy je kľúčová spoľahlivosť motora – Monza je pre neho doslova záťažovým testom. V minulosti tu často dochádzalo k odpadnutiam pre technické problémy, dnes je to skôr test efektivity hybridných pohonných jednotiek.
Ak by ste mali vybrať jedny preteky F1, ktoré musíte zažiť naživo, Monza by bola vážnym kandidátom. Desaťtisíce tifosi v červených dresoch a s vlajkami Ferrari vytvárajú elektrizujúcu atmosféru. Hluk motorov sa mieša so skandovaním davu a keď Ferrari vyhrá, nastane niečo, čo pripomína národnú eufóriu.
Oslavy na cieľovej rovinke, kde fanúšikovia po pretekoch vtrhnú na trať, sú ikonickým rituálom, ktorý podčiarkuje výnimočnosť tohto okruhu.
Chrám, ktorý prežil éry
Monza je chrám rýchlosti. Trať, ktorá stála pri zrode Formuly 1 a ktorá aj po viac než 70 rokoch stále udáva tón. Je to miesto, kde história dýcha z každého metra asfaltu a kde sa spája technická výzva s emóciami davov.
V čase, keď kalendár F1 zapĺňajú nové mestské okruhy, Monza zostáva jedinečná. Bez nej by bola Formula 1 ako opera bez La Scaly – stále dobrá, ale bez tej pravej duše.