Minulé verzie mali svoje pevné miesto v ponuke, no novinka chce latku posunúť nielen v dizajne, ale aj v technológiách a komforte. Ako sa mi s ním žilo a jazdilo? Poďme na to.

Dizajn: Pixelová odvaha na štyroch kolesách

Priznávam – keď som prvýkrát uvidel predné pixelové „tetris“ svetlá, chvíľu som mal pocit, že na mňa bliká herná konzola z 90. rokov. Ale čím viac som ich videl, tým viac ma bavili. Hyundai išiel do dizajnovej odvahy naplno a naživo to pôsobí ešte výraznejšie.

Hyundai Santa Fe HEV 4x4 (9).jpg 220.85 KB
Zadná časť? Tam som už nadšenie trochu krotil. Hyundai tvrdí, že má evokovať „pocit domova“. Mne to skôr pripadalo, akoby sa návrhár ponáhľal na večeru a nestihol doladiť detaily. Každopádne, Santa Fe je typ auta, ktoré si ľudia všimnú – či už budú nadšene kývať hlavou, alebo potichu krútiť nosom.

Interiér: Luxus, praktickosť a veľa držiakov na kávu

Prvé, čo mi odľahlo, bolo zistenie, že testovaný kus nemá biele sedadlá. S dvoma malými deťmi by to bolo ako pozvať čokoládovú fontánu priamo do auta. Hnedá koža je luxusná, pohodlná a zároveň dosť praktická – škvrny sú tu nenápadní hostia.

Výbava pri cene okolo 60 tisíc eur splnila očakávania, no pár „ale“ sa nájde. LED Matrix svetlá? Nie sú – ani za príplatok. Masážne sedadlá? Tiež nie. A pritom by to k imidžu prémiového SUV pasovalo.

Hyundai Santa Fe HEV 4x4 (20).jpg 501.2 KB
Ergonómia je na jednotku – volant aj sedačka sa dajú nastaviť do ideálnej pozície rýchlejšie než playlist na Spotify. Ale pripraviť sa treba na „prehnanú starostlivosť“ auta – pípne za všetko. Prekročenie rýchlosti, dotyk čiary, dlhší pohľad do spätného zrkadla... niekedy som mal pocit, že mám v aute spolujazdca, ktorý mi stále pripomína, že „pozor, pozor“.

Miesta je tu kráľovsky – v päťmiestnej verzii si môžete pokojne rozložiť piknikový stôl. Odkladacie priestory sú všade – len držiakov na nápoje som napočítal asi desať. A kufor? Ten by zvládol odviezť dve chladničky naraz – a ešte by ostal priestor na melóny.

Pohon, jazda a spotreba: Hybrid, ktorý sa vie krotiť

Pod kapotou testovaného modelu pracuje kombinácia 1,6-litrového benzínového motora a elektromotora. Spolu tvoria zohratú dvojicu – plynulé rozjazdy, svižné predbehnutia a príjemný mestský kľud.

Hyundai Santa Fe HEV 4x4 (35).jpg 571.05 KB
Spotreba ma príjemne prekvapila – mesto a okresky za 6 litrov, diaľnica 8,5 litra. Po tisícke kilometrov priemer 7,6 litra – a to je na veľké SUV veľmi slušné.

Podvozok je... no, diplomaticky povedané, „neutrálny“. Nepohne s vami ako športiak, ale ani sa nehúpe ako starý gauč. Stabilný, istý, ale trochu bez emócií. Plusový bod má mechanický pohon všetkých kolies – v zime a na rozbitej ceste poteší.

Záver: Rodinný obr so svojským šarmom

Základná verzia začína na 44 990 eur, testovaný kus mal cenovku okolo 60 tisíc. Za tie peniaze dostanete odvážne SUV s veľkým priestorom, kvalitným interiérom a úsporným hybridom. Chýbajúce prémiové detaily mu síce trochu uberajú na „wow“ efekte, no ako rodinný spoločník boduje vo všetkom podstatnom.

Hyundai Santa Fe HEV 4x4 (5).jpg 1.05 MB

Hyundai Santa Fe 2023 je jednoducho typ auta, pri ktorom sa vás sused opýta: „To je nové?“, a vy s úsmevom odpoviete: „Áno, a vie odviezť aj dve chladničky.“

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Benzín + elektromotor / Radové
Počet valcov/ventilov 4 / 16
Zdvihový objem (cm3) 1598 cm3
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 158 / 5600
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 367 / 1000 - 4100
Prevodovka typ/počet stupňov: Automat / 6
Maximálna rýchlosť (km/h): 180
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 9,8
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): - / - / 7,5
Spotreba počas testu (l/100km): 7,6
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4830 / 1900 / 1770
Batožinový priestor - min./max. (l): 628 / 1949
Objem nádrže (l): 67
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 2 090 / 650

Galéria

Zdieľaj:

Kuťo

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil...