Desaťročia platné rýchlostné limity, ktoré vznikali v čase, keď 130 km/h predstavovalo blízko maximálnej konštrukčnej rýchlosti väčšiny áut, čelia v stále viacerých krajinách kritike. Česká republika však ako prvá prejde od teoretických diskusií k praxi a umožní vodičom legálne prekročiť tradičnú sto-tridsiatku.

Pilotný projekt na D3

Prvým testovacím úsekom sa stane časť novej diaľnice D3 medzi Táborom a Českými Budějovicami. Tento približne 50-kilometrový úsek bude vybavený najmodernejšími premennými dopravnými značkami, ktoré budú rýchlostný limit automaticky upravovať podľa aktuálnych podmienok.

Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic

Inteligentné riadenie rýchlosti

Kľúčovou novinkou je, že 150 km/h nebude platiť paušálne. Ako vysvetlil hovorca Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl, vyšší limit bude aktívny len za ideálnych podmienok - pri suchej vozovke, dobrej viditeľnosti a plynulej premávke. V daždi, pri mokrej vozovke alebo v zimnom počasí sa limit automaticky zníži na tradičných 130 km/h, respektíve ešte nižšie podľa situácie.

Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic

Nákladná modernizácia

Inštalácia 42 inteligentných dopravných značiek si vyžiada investíciu približne 2,2 milióna eur. Česká správa diaľnic však už plánuje rozšírenie projektu na ďalšie úseky, vrátane diaľnice D1 pri Ostrave a D11 nedaleko Hradca Králové.

Poučenie od susedov

Zvýšenú rýchlosť už v minulosti testovalo susedné Rakúsko, ktoré medzi rokmi 2018 a 2020 umožňovalo jazdu 140 km/h na diaľnici A1 medzi Viedňou a Salzburgom. Tento experiment však ukončila vtedajšia ministerka klímy s odôvodnením zvýšených emisií CO2. Český prístup sa javí ako kompromis medzi potrebami modernej dopravy a bezpečnosťou, keďže využíva najnovšie technológie na dynamické riadenie premávky.

Zdieľaj:

Patrik Herich

K autám mal blízko už odmalička, čo ho prirodzene nasmerovalo k automobilovej žurnalistike. Počas štúdia na FMK UCM v Trnave rozvíjal svoje mediálne zručnosti, a od roku 2025 píše pre portál webauto.sk.