Šéf bavorskej automobilky sa pridal k rastúcemu hlasu kritiky európskeho plánu zakázať spaľovacie motory od roku 2035. Pri prezentácii elektrickej iX3 vyzval na radikálnu revíziu bruselských predpisov a varoval pred dramatickými dôsledkami pre celý sektor.

Problém nie je len vo výfuku

Zipse ostro kritizuje jednostranné zameranie Európskej únie na emisie z výfuku nových vozidiel. Podľa jeho slov je to „absolútne absurdný systém", ktorý ignoruje kľúčové faktory ako dodávateľské reťazce, výrobu palív či recykláciu vozidiel na konci životného cyklu.

"Súčasný systém máme len preto, lebo je ľahké ho vysvetliť verejnosti. Stačí poukázať na výfukovú koncovku, no to nestačí," uviedol Zipse pri prezentácii elektrickej iX3.

Hrozba pre európsky priemysel

BMW varuje pred dramatickými dôsledkami. Ak sa pravidlá nezmenia, európsky automobilový priemysel sa podľa Zipseho zmenší na polovicu. Dôvodom je, že Európa zvolila zjednodušené riešenie, ktoré ostatné regióny ako Čína či USA nenasledujú.

Zdroj: BMW

BMW navrhuje technologickú otvorenosť

Namiesto kategorického zákazu BMW presadzuje "technologickú pluralitu" - systém otvorený rôznym typom pohonu. Každá technológia, ktorá prispieva k redukcii CO2, by mala byť povolená - od klasických spaľovacích motorov cez plug-in hybridy až po elektromobily.Zipse tiež odmietol priame vládne dotácie na elektromobily, ktoré označil za príliš drahé. Lepšie sú podľa neho daňové stimuly a podpora elektrickej infraštruktúry.

Zdieľaj:

Patrik Herich

K autám mal blízko už odmalička, čo ho prirodzene nasmerovalo k automobilovej žurnalistike. Počas štúdia na FMK UCM v Trnave rozvíjal svoje mediálne zručnosti, a od roku 2025 píše pre portál webauto.sk.