Zjav novej doby čo sa neskôr zrazil s realitou

S príchodom generácie E60 BMW definitívne vstúpilo do nového dizajnového sveta. Zaoblené tvary, dramatické svetlá a technológie, ktoré ešte neboli len gimmickom — to všetko robilo z päťky strednú triedu s ambíciou učiť konkurenciu pokore. Model 530i bol zlatým stredom: radový šesťvalec, takmer 200 kW výkonu, športovo tvrdý podvozok a jazdný prejav, ktorý si vás získal nie silou, ale vyváženosťou.

To všetko robilo z E60 viac než len manažérsky dopravný prostriedok. Bola to voľba pre tých, ktorí ešte vnímali auto ako kombináciu estetiky, techniky a šoférskeho pôžitku.

BMW 530i E60 – Zdroj: Klasykygatunku.pl
Kultúra ktorá prišla neskôr a všetko zjednodušila 

Lenže každé auto má svoj čas. A keď ho prešvihne, nevyhnutne sa ocitne v rukách tých, ktorí si naň ešte včera šetrili vo fľaši od horčice.  Z E60 sa časom stal statusový symbol pre tých, čo si ho kupovali nie kvôli autu samotnému, ale pre jeho znak na kapote. Na kufri pribúdali odznaky M Power bez ohľadu na motorizáciu, výfuky boli dvojité nie kvôli výkonu, ale kvôli dojmu, a chromované kľučky sa stali odpoveďou na otázku, ktorú nikto nikdy nemal klásť.

BMW 530i E60 – Zdroj: Klasykygatunku.pl
BMW 530i E60 bolo navrhnuté ako elegantná alternatíva k studenému mercedesovskému luxusu. Lenže v našich zemepisných šírkach sa z neho stal trochu neúmyselný symbol. Nie prestíže, ale predstieraného spoločenského postupu.
BMW 530i E60 – Zdroj: Klasykygatunku.pl
Dôstojnosť nie je odolná voči lacnej nálepke 

BMW 530i E60 nikdy nebolo lacným autom. Ani ako nové, ani ako vyjazdený vrak. To, čo bolo kedysi šoférskym skvostom, dnes často parkuje na sídliskách vedľa panelákových výťahov, ktoré tiež pamätajú lepšie časy.

BMW 530i E60 – Zdroj: Klasykygatunku.pl
Tlmiče, ktoré už ani nesimulujú pruženie, brzdové kotúče s hrúbkou spoločenskej vrstvy, do ktorej sa auto prepadlo, a olej, ktorého konzistencia pripomína skôr hospodársku krízu než mazivo.
BMW 530i E60 – Zdroj: Klasykygatunku.pl
Ale E60 za to nemôže. Je to len obeť. Obeť ilúzie, že vlastníctvo značky znamená aj patriť do nejakej vyššej triedy. Ale bez investície do starostlivosti je aj aristokrat len starnúcim šľachticom v ošúchanom kabáte.
BMW 530i E60 – Zdroj: Klasykygatunku.pl
Nie každé BMW musí byť ikonou. Ale žiadne si nezaslúži skončiť ako komediálna kostra toho, čo mohlo byť  a nikdy nebolo, lebo to skončilo inde ako malo. Každá taká päťka dnes trpí stratou hodnoty, kultúrnej aj technickej. 

E60 si zaslúži viac než len prežiť 

 Zachovalé BMW 530i E60 stále existujú. A keď ich stretnete, nevyzerajú okázalo. Vyzerajú sebavedome, lebo ich vlastník chápe, čo vlastní a čo to obnáša.

BMW 530i E60 – Zdroj: Klasykygatunku.pl
A zvyšok?. Auto, ktoré kedysi reprezentovalo istotu technickej a estetickej kvality, sa premenilo na obecnú tragédiu a totem predstieraného úspechu. BMW 530i E60 si to nezaslúžilo.
BMW 530i E60 – Zdroj: Klasykygatunku.pl
Posledná šanca vidieť E60 bez hanby

A predsa, ešte nie je všetko stratené.  Vieme o jednom takom kuse. Reálne zachovaný, technicky aj esteticky hodný svojho mena.  530i E60 v stave, v akom malo toto auto prežiť: dôstojne, bez lacných doplnkov. Cena? 17 700 €. Nie málo, ale lacnejšie ako ilúzia, že sa status kupuje na splátky a  takto to má vyzerať, keď si kúpite automobil, nie rekvizitu.

BMW 530i E60 – Zdroj: Klasykygatunku.pl
Ak niekto hľadá len odznak na kapote, môže pokojne ostať pri lepiacich páskach a snívaní. Ale ak chcete BMW ako skutočný produkt kultúry a techniky, toto je jedna z posledných šancí vidieť E60 tak, ako to malo byť. 

Zdieľaj:

Jerguš Horský

Zaujímajú ma autá, ktoré majú charakter – také, čo si nepodávajú ruku s priemerom. Sledujem techniku, dizajn, zvuk a aj to ako auto pôsobí, keď v ňom človek sedí. Nehľadám dokonalosť, ale výnimočnosť v detailoch, v prejave, v pocite. Auto pre mňa nie je len stroj – je to postava s vlastným príbehom, ktorá vie zaujať, prekvapiť alebo dokonca vybudovať rešpekt.