Prečo práve teraz: tlak na európske prémiové značky

V dôsledku spomínanej politiky amerického prezidenta Donalda Trumpa, ktorá zahŕňa aj 25 % clo na dovoz áut a dielov, čelia európske automobilky ako Audi, BMW či Mercedes výraznému rastu nákladov a hrozbe strát veľkej časti zisku. Len v apríli mali nemecké značky náklady za clá v stovkách miliónov eur. Audi dokonca dočasne pozastavilo dodávky do USA, čím chránilo svoje zásoby pred ďalšími precleniami.

Audi - Zdroj: Audi
Nový závod v USA: cena i plánovanie

Podľa magazínu Spiegel a ďalších médií Audi preskúmalo možnosť výstavby vlastného výrobného závodu v juhovýchodných štátoch USA s odhadovanou investíciou až štyri miliardy EUR (4,6 mld. USD). Tým by značka eliminovala clo na dovoz a výrazne posilnila svoju pozíciu na meniacom sa trhu bez potreby polemizovať s neistými obchodnými výmenami.

Strategické varianty: od novostavby po presun výroby

Audi zvažuje viaceré scenáre: postaviť nový komplex, získať výrobnú kapacitu v rámci existujúcej infraštruktúry Volkswagenu (napríklad v Tennessee alebo Karolíne), alebo „prenajať“ výrobu v rámci partnerstiev, napríklad so Scout Motors. Výsledné rozhodnutie očakáva vedenie do konca roka 2025.

Audi Q3 - Zdroj: Audi
Aj ostatní hráči rozširujú výrobu v USA

Audi svojím krokom sleduje trend: BMW zvyšuje kapacitu v Južnej Karolíne, Mercedes-Benz presúva výrobu GLC modelov do Alabamy, Volkswagen funguje už v Tennessee a začal stavať ďalší závod v Južnej Karolíne. Tlak na lokalizáciu výroby rastie, aby sa výrobcovia vyhli neistým obchodným bariéram.

Fabrika automobilky Audi - Zdroj: Audi
Výrazná odpoveď na obchodnú neistotu

Audi čelí výzve. Pokračovať v dovoze vozidiel do USA za vysoké ceny alebo významne investovať do lokálnych kapacít. Ak sa rozhodne pre nový závod, stane sa to strategicky najväčším investičným krokom značky mimo Európu a jasným signálom, že chce zotrvať na americkom segmente. 

Zdieľaj:

Jerguš Horský

Zaujímajú ma autá, ktoré majú charakter – také, čo si nepodávajú ruku s priemerom. Sledujem techniku, dizajn, zvuk a aj to ako auto pôsobí, keď v ňom človek sedí. Nehľadám dokonalosť, ale výnimočnosť v detailoch, v prejave, v pocite. Auto pre mňa nie je len stroj – je to postava s vlastným príbehom, ktorá vie zaujať, prekvapiť alebo dokonca vybudovať rešpekt.