Prečo práve teraz: tlak na európske prémiové značky
V dôsledku spomínanej politiky amerického prezidenta Donalda Trumpa, ktorá zahŕňa aj 25 % clo na dovoz áut a dielov, čelia európske automobilky ako Audi, BMW či Mercedes výraznému rastu nákladov a hrozbe strát veľkej časti zisku. Len v apríli mali nemecké značky náklady za clá v stovkách miliónov eur. Audi dokonca dočasne pozastavilo dodávky do USA, čím chránilo svoje zásoby pred ďalšími precleniami.
Podľa magazínu Spiegel a ďalších médií Audi preskúmalo možnosť výstavby vlastného výrobného závodu v juhovýchodných štátoch USA s odhadovanou investíciou až štyri miliardy EUR (4,6 mld. USD). Tým by značka eliminovala clo na dovoz a výrazne posilnila svoju pozíciu na meniacom sa trhu bez potreby polemizovať s neistými obchodnými výmenami.
Strategické varianty: od novostavby po presun výroby
Audi zvažuje viaceré scenáre: postaviť nový komplex, získať výrobnú kapacitu v rámci existujúcej infraštruktúry Volkswagenu (napríklad v Tennessee alebo Karolíne), alebo „prenajať“ výrobu v rámci partnerstiev, napríklad so Scout Motors. Výsledné rozhodnutie očakáva vedenie do konca roka 2025.
Audi svojím krokom sleduje trend: BMW zvyšuje kapacitu v Južnej Karolíne, Mercedes-Benz presúva výrobu GLC modelov do Alabamy, Volkswagen funguje už v Tennessee a začal stavať ďalší závod v Južnej Karolíne. Tlak na lokalizáciu výroby rastie, aby sa výrobcovia vyhli neistým obchodným bariéram.
Audi čelí výzve. Pokračovať v dovoze vozidiel do USA za vysoké ceny alebo významne investovať do lokálnych kapacít. Ak sa rozhodne pre nový závod, stane sa to strategicky najväčším investičným krokom značky mimo Európu a jasným signálom, že chce zotrvať na americkom segmente.