Nie všetky autá boli stvorené preto, aby sa na ne spievali ódy. Niektoré vznikli s jednoduchším poslaním – odviezť vás... bez toho, aby ste pri tom museli riešiť, či je na ceste asfalt, blato alebo sneh. A Audi 100 Avant Quattro C4 bolo presne tento typ auta.
Bez zbytočných emócií, bez prehnaných dizajnových výstrelkov. Len čistá nemecká škola – hranatá, poctivá a s pohonom všetkých štyroch kolies, ktorý sa nesnažil robiť ramená, ale svoju prácu.
Dizajnovo bola C4-ka definícia slova „nenápadnosť“. Auto, ktoré ste mohli zaparkovať kdekoľvek a garantovane by ste ho o pár hodín hľadali medzi ďalšími sivými a zelenými odtieňmi 90. rokov. No napriek tomu malo niečo do seba – takú tú tichú eleganciu človeka, ktorý nepotrebuje kričať, aby ste mu venovali pozornosť.
Pod kapotou čakal atmosférický 2.8-litrový V6, ktorý Vás nevzrušil a nevyvolával eufóriu, avšak pri jazde ste si však povedali, že viac asi netreba. Objem je najlepší filter na zlé cesty a akceptujúci pocit.
Nebolo to auto, ktoré by vás nútilo dupnúť na plyn len tak pre radosť. Ale keď ste to urobili, odmenilo sa vám jemným nemeckým zamrmlaním a istotou, že na predbiehanie kamiónov nemusíte čakať, kým pôjdete dole briežkom.
To najlepšie však bolo ukryté pod karosériou. Pohon Quattro, ktorý v tej dobe znamenal niečo viac než len nálepku na kufri a bol autentický (pri časti dnešnej palety modelov Audi je tento nápis iba prezlečený Haldex). Kým iní uviazli na prvom ľadovom fliačiku, vy ste si len upravili hlasitosť rádia a pokračovali ďalej. Bez drámy, bez blikajúcich kontroliek a zbytočných elektronických zásahov.
Audi 100 Avant Quattro dnes nikoho neohúri. A možno práve preto je v takom inom duchu interesantné. V čase, keď polovica modelovej palety chce byť crossover, SUV coupé, alebo ekologický zázrak zároveň, pôsobí C4 ako pripomienka doby, keď sa autá robili na jazdenie, nie na zapadnutie do spoločnosti a odobrenie, že zmýšľate ekologicky.
Áno, žerie viac, než by ste čakali. Áno, náhradné diely vám občas pripomenú, že Audi nebolo nikdy synonymom lacnej údržby. Ale za to dostanete auto, ktoré vás nezradí pri prvom náznaku zimy a ktoré vás naučí oceniť ticho interiéru bez digitálnych asistentov, čo vás otravujú s každou drobnosťou.